KARAR ALMA MODELLERİ
Rekreasyonel liderlikte maliyet- fayda temelli üç
karar verme modelinden söz edilmektedir.
Karar vermede analitik model, karar
vermek için analitik yöntemlerin kullanıldığı ve en etkili basit karar vermeyi
ifade eden doğrusal bir modeldir.
Doğal karar verme ve yaratıcı karar verme modelleri ise
karışık ve farklı değişkenlerin olduğu durumlarda etkili karar
vermeye yardımcı olan doğrusal olmayan modellerdir.
Bu modeller aşağıdaki bölümlerde geniş bir biçimde
incelenmiştir.
Analitik Karar Verme Modeli
Alan yazın incelendiğinde karar verme modelleri ile
ilgili çok fazla yayın olduğunu görmek mümkündür.
Bu modellerin büyük bir çoğunluğu doğrusal,
analitik modellerdir.
Bu modellerin çoğu şu aşağıdaki adımların
hepsini ya da bir kısmını içermektedirler:
• Problemin tanımlanması
• Problem ile ilgili bilginin toplanması
• Önceliklerin dikkate alınması
• Seçeneklerin dikkate alınması
• Çözümlerin listelenmesi
• Çözümlerin ve sonuçlarının
değerlendirilmesi
• Bir karar vermek
• Yeniden değerlendirme
Bu adımları örnek bir senaryo üzerinden incelersek,
bir gezi grubunun anakaradan bir adaya seyahat etmek istediğini varsayalım.
Grup gece yarısı havanın puslu olacağına dair
bir hava raporu alır.
Grup üyelerinden bazıları anakaraya dönmek
için feribotu yakalamak zorundadırlar, çünkü üyelerin uçuşu bulunmaktadır.
Grubun adada kalmak ya da adadan ayrılmak
konusunda bir karar vermesi gerekmektedir.
Bu senaryoda analitik yöntemin uygulaması karar
verme sürecinde, uygun bilgilere ulaşılmasını sağlayacaktır.
• Problemin tanımlanması:
Grup üyelerinin bazılarının anakaraya dönmeye ihtiyacı
bulunmaktadır
ve sis nedeniyle adada sıkışıp kalma olasılıkları
bulunmaktadır.
• Problem ile ilgili bilginin toplanması:
Potansiyel olarak sis bulunmaktadır, birden fazla
sayıdaki üyenin uçağı yakalamaya ihtiyacı vardır, grubun fiziksel
olarak bir problemi bulunmamaktadır ve grup karanlıkta kürek çekebilir.
• Önceliklerin dikkate alınması:
Katılımcılar kendilerini ve grubu herhangi bir
tür tehlike altına atmak istememektedirler.
Üyeler ısrarlı bir şekilde ilerleyen günlerde evlerinde
olmak istediklerini bildirmektedirler.
• Seçeneklerin dikkate alınması:
Adada kalmak ve sis riskini almak.
Bir sonraki gün siste kürek çekmek.
• Çözümlerin listelenmesi:
En iyi iki çözüm adada kalmak ya da gece kürek çekmek.
• Çözümlerin ve sonuçlarının
değerlendirilmesi:
Temel sonuçlardan biri adada kalmak muhtemelen
grubun sisli bir ortamda kalmasına neden olacaktır.
Diğer bir sonuç olan gece kürek çekmek bot
trafiği nedeniyle tehlikeli olacaktır.
• Bir karar vermek:
Grubun gece kürek çekmesine karar veriliyor.
• Yeniden değerlendirme:
Liderler grubu düzenli olarak kontrol ederler ve
grup karşıya 30 dakika içerisinde kolayca geçer.
Grup 15 dakika sonra kamp yeri bulur ve
karanlıkta uygun bir kamp yeri hazırlanır.
Yapılandırılmış bu doğrusal model bir gruba
karar verme sürecinde yardımcı olabilecek kullanışlı bir çatı
oluşturmaktadır.
Bu model, basit kararların sonuçlarının
değerlendirilmesine izin veren en kullanışlı modellerden biri olarak kabul
edilmektedir.
Bu doğrusal doğal model karar vermede deneyimi olmayan
bireyler için bir çatı görevi görebilir.
Ayrıca bu model deneyimli ancak karar verme
sürecinde bir kılavuza ihtiyacı olan liderlere kontrol listesi hizmeti de
vermektedir.
Doğal Karar Verme Modeli
Deneyimli çoğu rekreasyon lideri karar verme
sürecinde, sistematik düşünceye, sağduyularına, sezgilerine ve yargılarına
güvenir.
Kosseff süreç olarak doğal karar vermeye atıfta
bulunmuş, analitik karar verme modelinin teyit etmeye daha elverişli
olduğunu ileri sürmüştür.
Rekreasyon liderleri genellikle hızlı karar
vermeleri ile anılmaktadırlar.
Bunun nedeni, sıklıkla rekreasyon liderinin ihtiyaç
duyulandan daha hızlı karar verebiliyor olmalarıdır.
Karar verme sürecinde ilk adım durma ile başlar.
Bir başka deyişle en iyi başlangıcın hareket
etmemek olduğu ifade edilmektedir.
Bu size durumun önemini anlamanızda yardımcı
olacaktır.
Doğal karar alma modeli doğrusal bir karar alma süreci
değildir.
Bu model sistematik düşünme, dinleme, bilgiyi
uygulamaya dökebilme, sağduyu ve sezgisel becerilere dayanır.
Bununla birlikte bu model geçmişteki deneyimleri
yansıtabilmek ve onları yeni durumlar karşısında uygulayabilmeyi
içermektedir.
Örneğin, oryantiring teknikleri hakkında teorik olarak
uzmanlaşmış ancak, henüz bu konuda deneyimi olmayan bir rekreasyon lideri
olduğunuzu ele alalım.
Bu durumda harita okuma becerilerinizi ve
oryantiring bilgilerinizi kombine etmeye ihtiyaç duymaktasınız.
Yeni elde ettiğiniz bilgileri uygulayarak ve
oryantiring bilgilerinizi, pusulanızı kullanarak çalılık alana doğru kısa
bir yürüyüş yapmayı tercih ediyorsunuz.
Sorumluluk alarak haritayı katlayarak çantanıza
koyuyorsunuz.
Çalılıklara doğru gerçekleştirdiğiniz bu yürüyüşte
eğer her şey doğru giderse eski kamp alanına ulaşacağınızı biliyorsunuz.
Ancak bir saat geçtikten sonra hala kamp yerine
yaklaşık bir kilometrelik bir mesafe olduğunu anlıyorsunuz.
Neyin yanlış gittiğini anlamak için haritanızı
çıkardığınızda alçak ağaç dalları ve bataklık alanda çok yavaş yürümek zorunda
kaldığınızı fark ediyorsunuz.
Harita okuma becerileriniz ve bilgileriniz
rotanız boyunca sizi durdurabilirken, seyahatlerinizde notlar almak
deneyimlerinizi arttıracaktır.
Daha fazla deneyim kazandığınızda, karar verme
yeteneğiniz de gelişecektir
Yaratıcı Karar Verme Modeli Yaratıcı karar
verme modeli doğrusal olmayan bir model olmakla birlikte, yapı seviyesi ve
yaklaşım değişken durumlara bağlı olacaktır.
Model tümevarımcı ve tümdengelimci düşünce
yapılarını kullanır.
Yaratıcı düşünme modeli model tanıma, yansıtıcı
düşünme, simülasyon ve genişletilmiş beyin fırtınası başlıkları adı
altında incelenebilir.
Model tanıma:
Model tanıma altı duyunun gelişmiş bir türünü
içermektedir.
Eğer çok fazla sayıda vahşi yaşam alanı gezisine
liderlik yaparsanız doğru modeli tanımaya başlayacaksınızdır.
Bu model hava durumu tahmini, katılımcıların
davranışları, grubun bir günde ortalama kürek çekebileceği mesafeyi, 10
kişilik bir grup için yeterli olacak yiyecek miktarını içermektedir.
Deneyiminiz daha fazla arttıkça bu modellerin en
iyisini tanımaya başlayacaksınız.
Bu süreç aynı zamanda tümevarımcı düşünce olarak
da isimlendirilmektedir.
Tümevarımcı düşünmede özel deneyimlerden
geliştirilmiş genel kavramlar kullanılmaktadır.
Yansıtıcı Düşünme:
Yansıtıcı
düşünme hangi yolu seçeceğimize yardımcı olacak gerçekleri keşfetmemizi
amaçlamaktadır.
Yansıtıcı düşünme durum belirsiz olduğunda, iki
seçenek ile olduğu durumlarda belirsizliğin ortadan kaldırılmasında genel
konular hakkındaki hafızanıza güvenmek zorunda kalırız.
Bu model tümdengelimci bir düşünce sürecidir.
Simülasyon: zaman değişkeninin izin verdiği durumlarda,
simülasyon karar verme sürecinde değerli bir teknik olarak
değerlendirilmektedir
Simülasyon, kararların çıktılarının ve her bir
kararın adım adım incelenmesini kapsar.
Liderlik ettiğiniz grubunuz ile birlikte bir dağ
gezisi gerçekleştirdiğinizi hayal edelim.
Yazın ilk günleri olması nedeniyle karşınıza çok hızlı
akan ve derinliği fazla olan bir nehir olsun.
Ana kampınıza doğru devam ettiğinizden nehir
geçişini hızlı bir şekilde yapmak istiyorsunuz.
Nehir üzerinde geçiş için ıslak bir kütük bulunmakta ve
pek çok öğrenciniz bu kütüğü kullanarak geçiş yapacak.
Eğer sadece kendiniz olsanız karşıya yürüyerek geçmek
ile ilgili bir tereddüttünüz olmaz.
Ancak sekiz öğrenciden oluşan bir gruptan
sorumlusunuz ve bunları bazıları diğerlerine göre daha çevik.
Grubun öğle yemeği için mola vermesine karar
veriyorsunuz ve grup yemek yerken siz nehir kenarı gidiyorsunuz.
Aşağı ve yukarı akıntıları inceliyor ve
tehlikeli olacak durumları zihinsel olarak test ediyorsunuz.
Sizin zihinsel olarak simülasyon yapabilme
yeteneğiniz sayesinde tüm grup güvenli bir şekilde geçiş yapabiliyor.
Genişletilmiş beyin fırtınası:
Yaratıcı karar verme genişletilmiş beyin fırtınası
tekniği de içermektedir.
Bireyler zor bir karar almaları gereken
durumlarda tüm fikirlerin aldığı bir listeye ulaşabilirler ise bu konuda
vakit harcama konusunda tereddüt göstermemektedirler.
Bu süreç lidere alışılmadık durumları tam olarak
değerlendirebilme fırsatı sağlar.
Lider alışıldık durumlardan alışılmadık
durumlara geçişi sağlayacak 360 derecelik vizyona sahip olabilme
kabiliyetlerini geliştirebilmelidirler.
İçinde bulunduğumuz çağda insanlar boş zamanlarında
içinde bulundukları mekânlardan uzaklaşmak, dinlenmek, hava değişimi, gezmek –
görmek, sağlık, beraber olmak, heyecan duymak, farklı yaşantılar elde etmek
gibi değişik amaçlar ile yaşam alanları içinde ya da dışında, açık ya da kapalı
alanlarda, aktif ya da pasif, şehir merkezinde ya da kırsal alanda çeşitli
etkinliklere katılmaktadırlar.
İnsanlar, boş zamanlarında katıldıkları bu
etkinliklerde bir liderin yol göstericiliğine ya da danışmanlığına ihtiyaç
duymaktadırlar.
Çağımızda boş zamanı artan insanın, rekreatif
etkinlikler içerisinde kendi taleplerini karşılayabilecek profesyonel bir
lidere duydukları talepte de bir artış gözlenmektedir.
Lider; başkalarını etkileyebilen, nereye, nasıl
gidileceğini gösteren, hedef ve görev koyan, yol gösteren kişi olarak
tanımlanmaktadır.
Rekreasyon alanında lider, bireylerin katıldıkları
rekreatif etkinliklerde onlara yol gösteren, etkileyen, hedef koyan
kişiler olarak tanımlanabilmektedir.
Rekreasyon liderlerinin değişik pozisyonlar
içerisinde değişik fonksiyonlarda görev yapabildikleri ifade edilmektedir.
Kuzey Amerika’da rekreasyon liderleri yerel
yönetimlerde, eyalet ilçe ve federal yönetimlerde, gönüllü örgütlerde ve
ticari örgütlerde görev yapmaktadırlar.
Farklı pozisyonlarda liderlik görevi üstlenmiş olan bu
bireyler, liderlik ettikleri gruba, topluma, kendi mesleklerine,
kendilerine ve bağlı bulundukları kurumlara karşı farklı sorumlulukları
bulunmaktadır.
Rekreasyon alanında görev yapan bu liderler bu
sorumluluklarını yerine getirilerken, içinde bulunulan durumun
özelliklerine, grup üyelerinin ve liderin kendisinin kişilik yapısına göre farklı
biçimlerde liderlik rolü oynanabilir.
Rekreasyon aktivitelerinde liderlik rolünü
üstlenen kişiler,
uygun olan rolü seçebilmeleri için bu farklılaşmayı
bilmelerinde yarar vardır.
Her alanda olduğu gibi rekreasyon alanında görev
yapan liderden beklenen en önemli özelliklerden biri de karar verme
yeteneğidir.
Bu ünitede rekreasyon lideri olarak görev yapan
bireylerin karar verme becerileri ve karar verme ile ilgili süreç
incelenmiştir.
Tüm liderler her zaman en doğru kararı
veremeyebilirler, ancak uygun karar verme stratejileri hakkındaki
bilgilerini kullanarak doğru karar verme olasılıklarını arttırabilirler.
Karar alma sürecinde karşılaşılan sorunlara
çözüm bulmak amacı ile mantıklı bir karar alma süreci parçalara ayrılarak
incelenebilmektedir.
Luecke, beş adımlı karar alma süreci şu şeklide
incelenmiştir;
1. Sizi başarıya götürecek sağlıklı bir ortam
hazırlayın.
2. Konunun çerçevesini çizin.
3. Seçenekler yaratın.
4. Seçenekleri değerlendirin.
5. Size en iyi görünen seçeneği seçin.
Rekreasyonel liderlikte maliyet-fayda temelli üç
karar verme modelinden söz edildiği görülmektedir.
Karar vermede analitik model, karar
vermek için analitik yöntemlerin kullanıldığı ve en etkili basit karar
vermeyi ifade eden doğrusal bir modeldir.
Doğal karar verme ve yaratıcı karar verme modelleri
ise karışık ve farklı değişkenlerin olduğu durumlarda etkili karar vermeye
yardımcı olan doğrusal olmayan modellerdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder