REKREASYON ENDÜSTİRİSİ
Teknolojik gelişmeler, bireylerin yaşam standardında değişikliklere
sebep olarak boş zamanının artışına yol açmaktadır.
Boş zamandaki artış, bireylerin daha etkili ve planlı
özellikler sergileyen boş zaman kullanımı ihtiyacını doğurmaktadır.
Bu ihtiyaç birçok sektörün ilgisini çekmektedir.
Sektörler içerisinde bireylerin ihtiyacına göre
boş zaman organizasyonları ve malzemeleri oluşturularak bireylerin hizmetine
sokulmaktadır.
Hizmet olarak sunulan boş zaman organizasyonları
ve malzemeleri bireyler tarafından tüketilerek oldukça büyük bir
ekonomik gücü ortaya çıkarmaktadır.
Ortaya çıkan bu ekonomik güç sektörlerin daha da
güçlenmesine ve çeşitlenmesine sebep olmaktadır.
Dahası, boş zaman ve rekreasyon endüstrisi
içerisinde var olan sektörler tarafından oluşturulan pasta gün geçtikçe
artmakla kalmayıp içerisine yeni sektörleri de dahil etmektedir.
Boş zaman ve sektörler arasındaki bu ilişkiye paralel
olarak yeni dünya düzenindeki kapitalizm anlayışı, insanlara tüketim bilinci
oluşturarak boş zamanlarını ele geçirmeye uğraşmaktadır.
Tüketimcilik bir yaşam biçimine dönüştürülerek, marka
ve sembollerin peşinden koşan tüketici bilinci inşa edilmeye çalışılmaktadır.
Kapitalizme yeni alanlar oluşturulması süreci boş
zaman endüstrisinin gelişimine katkı sağlanmaktadır.
Boş zamanın tüketilmesine yönelik oluşturulan
sektörler, boş zamanda gerçekleştirilen organizasyonların, malzemelerin
üretilmesinde ve pazarlanmasında oldukça belirleyici bir rol oynamaktadır.
Günümüzde “Y” jenerasyonu olarak tanımlanan genç
kitle hem boş zaman endüstrisinde hem de bu endüstri içerisindeki spor
sektöründe en önemli tüketicidir.
Boş zaman endüstrisi içerisinde, spor malzemeleri
sektöründe ABD’de en büyük 11. endüstriye ve Kanada en büyük 10.
endüstriye sahiptir.
Bu iki ülkede çocukların, gençlerin ve ailelerinin
tüketimi ülke ekonomilerinde büyük etkiye sahiptir
2000 yılında ABD’de spor malzemelerinin
alımında, elbise ve sportif giysilerden kazanılan gelir 69.5 milyar
dolar’dır.
Kanada’da spor giysisi, ayakkabı ve ekipman
harcaması 1996’da 4.36 milyar dolar iken 2001yılına gelindiğinde bu
oran 6.3 milyar Kanada Dolar’ına kadar ulaşmıştır.
Spor endüstrisinin ve tarihte yönlendirilmiş en büyük
jenerasyonu olarak tarif edilen “Y” jenerasyonunun stratejik yeri, ABD’li
ve Kanadalı spor pazarlayıcılarının en önemli konusu olmaktadır.
Kuzey Amerika ekonomisinde “Y” jenerasyonunun
finansal etkisi elzemdir.
ABD’de çalışan “Y” jenerasyonunun çocukları hem
ailesinden hem de ailesinin büyüklerinden direk olarak 150 milyar dolar,
dolaylı olarak 500 milyar dolar satın alım gücüne sahiptirler.
ABD’deki bu etkileyici Pazar alanları Kanada ile
karşılaştırılabilir.
4-12 yaş çocuklar direk olarak 24 milyar Kanada doları
satın alımları, aileleri ve aile büyüklerinden dolaylı olarak satın alım
güçleri ise 188 milyar Kanada doları kadardır.
“Y” jenerasyonunun en fazla satın aldığı
üç ürün ise %34 elbise, %22 eğlence ve %16 yiyecektir.
Dünyadaki bu gelişmelere bağlı olarak,
rakamlarla da görüldüğü gibi büyüyen bu dev endüstrinin Türkiye’nin boş zaman
ve rekreasyon anlayışına ve ekonomisine katkısı şüphesiz büyük olacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder