3 Kasım 2022 Perşembe

 REKREASYON PAZARLAMASI

 

XX. yüzyılın ilk çeyreğinde ve 1960’lı yıllarda, sanayileşmiş batılı ülkelerin milli gelirlerinde meydana gelen artışın, toplum içerisinde bireylerin gelirlerine yansıması bu bireylerin; kültür, spor, eğlence, seyahat ve hobiler gibi boş zaman faaliyetleri için hem zaman hem de maddi olarak harcadıkları miktarı arttırmıştır.

Bu anlamda; sanayileşmiş toplumlarda, boş zaman ve boş zamanı değerlendirme biçimleri toplumunun temel özelliklerinden biri haline gelmiştir.

 Özellikle gelişmiş hizmet ekonomilerinde boş zaman, önemi hızla artan ekonomik aktivitelerden biridir.

Günümüz dünyasında endüstrileşme ve teknolojik gelişme yaşamı daha da kolaylaştırmış, bu da insanlara ek boş zamanlar sağlamıştır.

 Örneğin; Almanya ve Amerika gibi bazı gelişmiş ekonomilerde çalışma saatlerinin daha da kısaltılması gerektiğine ilişkin tartışmalar yaşanmakta, geleceğe dair tahminlerde; insanların iş dışında daha fazla zamana sahip olabilecekleri öngörülmektedir.

Toplum yaşamı içerisinde bireyin sahip olduğu boş zamanlara dair çeşitli çalışmaların yapıldığını görmekteyiz.

Bireylerin ortalama 70 yıllık yaşam sürelerini incelemiş ve bir bireyin yaşamı boyunca çeşitli etkinlikler için harcadığı zaman süresini belirlemiştir.

 Çalışma bulgularına göre; birey, yaşamı içerisinde (ortalama 70 yıl) hayatının en büyük bölümünü (27 yıl) boş zaman etkinlikleri içerisinde geçirmektedir.

 Bireylerin Yaşamı Boyunca Çeşitli Etkinlikler İçin Harcadıkları Zaman

 

Harcanan Zaman (Yıl) Etkinlik

27    YIL - Boş Zaman Etkinlikleri

24 YIL - Uyku

7.33 YIL – İş

1.33 YIL -  Eğitim

2.33 YIL – Yemek

8 YIL - Çeşitli işler

70 YIL - Toplam

 Bir başka çalışma ise Kanada İstatistik Enstitüsü tarafından yürütülmüş ve Kanada’da yaşayan, yaşı on beşin üzerinde olan bireylerin günlük aktivite süreleri hesaplanmıştır.

Kanada’da yaşayan bireyler günlük ortalama 5.5 saat boş zamana sahiptir.

 Her iki çalışmanın da iki noktayı vurguladığı görülmektedir.

 Bu noktalar şu biçimde ifade edilebilir:

 Özellikle sanayileşmiş toplumlarda, boş zaman birey yaşamının  en önemli bölümünü oluşturmaktadır.

Bireylerin yaşam süreleri arttıkça boş zamanları da artmaktadır.

Türkiye’de Devlet İstatistik Enstitüsü (2003) verilerine göre  ortalama insan ömrü 69 yıl iken bu sınırın 2045–2050 yılları arasında 78,5 yıl olacağı tahmin edilmektedir.

 Bu bağlamda, Türkiye’de sanayileşme süreci tamamlandıkça ve yaşam süreleri arttıkça bireylerin boş zamanlarının artacağını öngörmek yanlış olmayacaktır.

 Kanada’da Gün İçinde Bireylerin Çeşitli Aktiviteler İçin Harcadıkları Zaman

 

Aktivite Saat

Toplam Çalışma Zamanı  - 7.9

1. Ücretli İş ve İlişkili Aktiviteler 3.9

2. Ücretsiz İş 3.4

3. Eğitim ve İlişkili Aktiviteler 0.6

Kişisel Bakım  - 10.6

1. Gece Uykusu 8.3

2. Yemek (restoranlar hariç) 1.0

3. Diğer Kişisel Aktiviteler 1.3

Boş Zaman  - 5.5

1. Sosyalleşme (Restoranda Yemek Dâhil) 1.7

2. Televizyon, Okuma ve Diğer Pasif Boş Zaman 2.5

3. Spor, Sinema ve Diğer Eğlence Etkinlikleri 0.2

4. Aktif Boş Zaman 1.1

Toplam 24 SAAT

Yukarıdaki örneklerde görüldüğü gibi; boş zaman sektörü, toplum gelişmişliği açısından, hem ekonomik hem de sosyal yönü ile önemli bir rol oynar.

Boş zamanın toplum yaşamı içerisindeki sosyal ve ekonomik yönü bir ticarileşme potansiyeli yaratmaktadır.

 Boş zamanın ticari potansiyeli bu pazara girmeyi duşünen yeni oyuncuların ilgisini çekmektedir.

 Boş zamanla ilgili endüstri büyüme eğilimine sahiptir ve her geçen gün gelişmektedir.

 Bu büyüme eğilimi doğal olarak rekabet yoğunluğunu da beraberinde getirmektedir.

 Rekabet artışı, boş zaman ve rekreasyon endüstrisindeki oyuncuların pazarlama tekniklerine daha fazla önem vermelerini gerekli kılmaktadır.

 Yoğun rekabetin yaşanmaya başladığı bu endüstrideki organizasyon ve kuruluşlar hayatta kalabilmek için yaratıcı pazarlama stratejilerine ve tekniklerine yoğun bir biçimde ihtiyaç duymaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

REKREASYON EĞİTİMİNİ PROGRAMLAMA SÜRECİ   Rekreasyonel etkinliklerin bireylerde gelişim sağlaması eğitim programları ile olanaklıdır. ...