REKREASYON TEORİLERİ
Rekreasyon teorileri; ihtiyaçlara hizmet eden
rekreasyon, boş zaman değerlendirme aracı olarak rekreasyon, bireye ve
topluma bir değer olarak rekreasyon ve yeniden yaratma olarak
rekreasyon olmak üzere dört başlık altında toplanmaktadır.
İhtiyaçlara Hizmet Eden Rekreasyon;
Slavson, rekreasyonu ihtiyaçların giderildiği bir
deneyim olarak tanımlamaktadır.
Rekreasyon ne olursa olsun her birey bir
ihtiyacını karşılamanın peşindedir.
Buna göre rekreasyon bir şeye duyulan özlemin
giderilmesidir.
Ancak bu tanım rekreasyonun ne olduğunu değil, ne
yaptığını tanımlamaktadır.
Jack ise rekreasyonu, insanlarda oluşan hasarın
onarılması ve bu hasarın yetişen nesilde ortaya çıkmasının önlenmesi olarak
tanımlamaktadır (hasarın onarılması olduğu durumlarda).
Bu tanımda biyolojik ihtiyaçla sosyal ihtiyacı
birbirine karıştırmaktadır.
Nash de rekreasyonu, insanın içinden gelen
dürtülerin ve güdülerin tatmin edilmesi olarak görmektedir.
Nash aktiviteleri yaratıcı sosyal katkıların
derecelerine göre değerlendirmektedir.
Boş Zaman Değerlendirme Aracı Olarak Rekreasyon:
Genel tanımlara göre ve en çok kabul gören
rekreasyon servisi uygulamalarına göre rekreasyon, en basit tabiriyle
insanların boş zamanlarında katıldıkları aktivitelerdir.
Bireye ve Topluma Bir Değer Olarak Rekreasyon;
Bu görüşe göre rekreasyon, toplumun ve bireyin iyiliği
için yüksek duygusal ve sosyal değerlere sahip olmayı sağlamaktadır.
Bu bakış açısında toplumsal rekreasyon, sosyal
birlikteliğin sağlanmasına ve korunmasına aracılık etmektedir ve toplumsal
rekreasyonun geliştirilmesi sosyal katılıma bağımlıdır.
Yeniden Yaratma Olarak Rekreasyon;
Pek çok teorisyen rekreasyonun değerine ve
sonuçlarına odaklanmıştır ancak rekreasyon deneyiminin kendisinden
bahsetmezler.
Shivers ise oyunla rekreasyonun neredeyse aynı
şey olduğunu dile getirir.
Shivers, rekreasyonun tanımını "psikolojik
homeostaz" üzerine kurmuştur.
Shivers'a göre homeostaz dengesi bozulduğunda, çevremizle
kendimiz arasındaki bu uyumu yeniden kurabilmek için harekete geçeriz.
Shivers bu dengenin rekreasyon yoluyla yeniden
sağlanabileceğini düşünmektedir.
Rekreasyon insanın bedensel ve ruhsal
ihtiyaçları sonucu ortaya çıkmıştır ve bu ihtiyaçları gidermek için
yapılan aktiviteler bütününü ifade etmektedir.
Bu bakış açısıyla düşünüldüğünde
rekreasyon, Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi’yle yakın bir ilişki içerisindedir.
Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi genel olarak bir
eksiklik hissi ve aynı zamanda bu hissin giderilmesi arzusuna veya doğal
ya da sosyal yaşamdan doğmuş bir gerekliliğin ifadesine ihtiyaç
denmektedir.
Yoğunlukları farklılaşan ve insandan insana
farklılıklar gösteren ihtiyaçlar, Maslow tarafından sınıflandırılmıştır.
Şekil 1.3: Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi
1. Temel
Fizyolojik İhtiyaçlar:
İnsan hayatını devam ettirecek
eylemlerdir.
Açlıktan ölmek üzere olan bir insan için
sevgi, özgürlük, eğlenme, dostluk gibi kavramlar pek bir şey ifade etmez.
Bu yüzden fizyolojik ihtiyaçlar
hiyerarşisinin en tabanında yer almaktadır.
2. Güvenlik İhtiyacı:
İnsanın kendi güvende hissetmesi ile
ilgili ihtiyaçları içerir.
Can ve mal tehdidi altındaki bir insan
için güvenlik arama ihtiyacı, yerine göre birinci derece önem kazanabilir.
3. Sosyal İhtiyaçlar:
İnsan; ait olmak, başkalarıyla bir arada
olmak, onlar tarafından kabul görmek, arkadaş olmak ve çevresini etkilemek
ister.
İnsan bu ihtiyaçları çoğu kez, aç bir insanın gıdaya
olan arzusu kadar şiddetli duyar.
4. Sosyal Saygınlık:
İnsan hem kendi kendine, hem de
başkalarına karşı önemli görünme ihtiyacı duyar.
İnsan kendine güven duygusu edinmeye ve her
yönüyle hak edilen bir prestij sağlamaya çalışır.
Bu ihtiyaç tatmin edilmezse, insanda bir takım
aşağılık duyguları oluşabilir.
Bunun için saygı görme ihtiyaç düzeyine ulaşan
insanlar, oturdukları konutlara, konuştukları insanlara veya yaptıkları sporlara
özel bir önem verirler.
5. Kendini Gerçekleştirme İhtiyacı:
İhtiyaçlar hiyerarşisinin en üst basamağında yer
alan bu ihtiyaç türü, daha alt düzeydeki ihtiyaçların tatmini
gerçekleşmeden ortaya çıkmaz.
Bu ihtiyaçlar kişinin kendi potansiyellerinin farkına
varması, bir işi yalnız başına yapması, yaratıcı olabilmek için kendini
sürekli bir gelişime tabi tutması ile ilgili ihtiyaçlardır.
Maslow'a göre kendini gerçekleştirmiş
kimselerdeki belli başlı özellikler şunlardır
• Kendini, başkalarını ve doğayı kabul etme,
• İçten geldiği gibi doğal ve sade davranabilme,
• Kendi dışındaki bir soruna yönelebilme,
• Yalnız kalabilme ve bundan hoşlanma,
• Güzellikleri takdir edebilme,
• İnsanlık âlemi ile kendini
özdeşleştirebilme,
• Başkaları ile yoğun ilişkiler kurabilme,
• Eşitlikçi ve yoğun ilişkiler kurabilme,
• Yanlış ile doğruyu, iyi ile kötüyü,
amaç ile aracı ayırt edebilme,
• Yaratıcı, nüktedan ve kendine has
olabilme.
Bütün bu özellikler insanın önce kendini, sonra
başkalarını tanıyabilme fırsatının olabileceği yoğun yaşantılar sayesinde
kazanılabilir.
Spor bunun en güzel örneklerinden biridir.
Spor ortamı içinde birey kendi yeteneklerini ve
başkalarının yeteneklerini tanımayı, eşit koşullarda yarışmayı, yenilgiyi
kabullenerek başkalarını takdir edebilmeyi, kazandığı zaman mütevazı
olabilmeyi, başkalarına yardım etmeyi, doğayla ve zamanla yarışarak
zamanını ve emeğini en uygun şekilde kullanmayı öğrenir.
Bu anlamda spor insanı çok yönlü olarak hayata
hazırlamayı amaçlayan çağdaş eğitim sisteminin önemli bir aracıdır.
Rekreasyon, bireylerin kendilerini ifade
edebilecekleri ve kişiliklerini geliştirebilecekleri çok kritik bir
alan oluşturmaktadır.
Rekreasyon programları sayesinde kişiler hareket
ederek temel fizyolojik ihtiyaçlarının bir kısmını karşılamış
olacaklardır.
Bunun yanı sıra, rekreasyon yakınlığın arttırılması ve
sosyal ilişkilerin geliştirilmesi için ortam sağlamaktadır.
Kişiler rekreasyon programlarına katılarak,
kendi yapabileceklerinin, potansiyellerinin farkına varacak, yaratıcılıklarını
kullanacak ve geliştirecek dolayısıyla İhtiyaçlar Hiyerarşisi’nin en üst
basamağında olan kendini gerçekleştirme ihtiyacını da gidermiş
olacaklardır.
Rekreasyon, Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisinin
son basamağı olan bireyin kendini gerçekleştirmesi idealine hitap eder.
Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşi’sine zaman içinde
farklı bilim adamları tarafından eklemeler yapılmıştır ve temelde beş
basamaktan oluşan ihtiyaçlar piramitinin altı, yedi ve dokuz basamaklı
varyasyonları ortaya çıkmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder