BOŞ ZAMAN KAVRAMI VE TARİHSEL GELİŞİMİ
Serbest zaman; uyku, zorunlu bireysel faaliyetler ve
işten arta kalan zaman olarak tanımlanmaktadır.
Boş zaman ise, kişinin mesleksel, ailesel ve toplumsal
ödevlerini ve hayatını devam ettirebilmesi için zorunlu olan
faaliyetleri yerine getirdikten sonra, öz gür iradesiyle yapabileceği dinlenme,
eğlenme, bilgi ve becerilerini geliştirme, toplumsal yaşama gönüllü olarak katılma
gibi uğraşıları gerçekleştirebileceği zaman dilimidir.
Boş zaman, zorlama duygumuzun en az olduğu, kendi
yargı ve seçimlerimize göre kullanılan isteğe bağlı zamandır .
Boş zamanın değişik bakış açılarında beş ayrı tanımı
yapılmaktadır.
Boş zaman ve serbest zaman farklı kavramlardır.
Serbest zaman boş zamanı da kapsayan, daha geniş bir
zaman dilimini ifade eden bir kavramdır.
Klasik Görüş;
Boş
zamanın çalışma zamanının tam tersi olduğunu, dinlenmenin, yenilenmenin çalışma
için olmadığını savunmaktadır.
Sosyal Sınıfın Sembolü Olduğunu Savunan Görüş;
Sosyal sınıfın sembolü olduğunu savunan görüş, boş
zamanın, Avrupa’da Feodal dönem, Rönesans ve Endüstri çağında üst
sınıfın kalitesinin işareti olduğunu ve boş zamanı kullanım haklarının
kendilerinde olduğunu düşündüklerini anlatan görüştür.
Bir Aktivite Şekli Olduğunu Savunan Görüş;
Aile ve topluma karşı yükümlülüklerden ayrı
olarak, kişinin kendisinin rahatlaması, kendini eğlendirmesi, bilgisini
arttırması, vb. aktiviteleri gerçekleştirdiği bir olgu olduğu
savunulmaktadır.
Yükümlülük Dışı Zaman Olduğunu Savunan Görüş;
Bu
görüş boş zamanı, çalışma zamanı, iş ile ilgili işlerin gerçekleştirildiği zaman
(seyahat, ders çalışma, sosyal sorumluluklar gibi) ve hayatımızın ana
aktiviteleri olan yeme-içme, uyuma ya da kişisel bakım gibi aktivitelerini
gerçekleştirdiğimiz zamanın dışında kalan zaman olarak görmektedir.
Bu görüş en çok kabul gören ve en çok kullanılan
görüştür.
Var Olma Durumu – Var Olma Mevkii Olduğunu
Savunan Görüş (Bütünsel bir bakış);
Bu görüş, diğer görüşlerde belirtilen birçok elementi
içerisinde barındırır.
Boş zamanın, kişisel gelişime, memnuniyete ve öz
zenginleşmeye yardımcı olan bir rolü olduğunu ve aktivitedeki fark edilen özgürlüğün
önemine olan psikolojik yakınlaşmayı savunmaktadır.
Boş zamanı tanımlayan görüşlerin odak noktaları
nelerdir?
Boş zaman, uzun süreli boş zamanlar ve kısa
süreli boş zamanlar olarak iki ana grupta ele alınabilir.
Buna göre uzun süreli boş zamanlar; çocukluk dönemi
boş zamanları, yılık izin boş zamanları ve emeklilik dönemi boş
zamanlarından oluşmaktadır.
Kısa süreli boş zamanlar ise; iş günü sonu
(akşamüstü) boş zamanları, hafta sonları ve kısa süreli tatillerden
oluşmaktadır.
Sosyal faktörler, kültürel yapı, ekonomik faktörler,
aile yapısı, meslek, gelir düzeyi, yerleşim yeri, yaş ve cinsiyet gibi pek
çok faktöre bağlı olarak değişen boş zamanın üç temel fonksiyonu vardır;
• Dinlenme fonksiyonu
• Eğlenme fonksiyonu
• Gelişim fonksiyonu
Antik çağ Yunan ve Roma uygarlığında en önemli boş
zaman uğraşısı beden eğitimi ve spordu.
Antik çağ Yunan uygarlığında beden eğitimi
felsefi görüşler açısından ele alınırken, Roma İmparatorluğunda
beden eğitimi sadece savaşçı amaçlar kapsamı içinde ele alınmıştır.
Orta Çağ döneminde boş zaman dinlenme ve
yaratmadan daha çok yüksek sosyal sınıflar arasında sosyal bir gösterişe
dönüşmüştür.
Yunan felsefesinin aksine boş zaman işten
uzaklaşma değil, hangi aktivite içinde bulunacağını seçme özgürlüğü olarak
ele alındı.
Orta Çağın sonlarında, boş zaman gösteriş, lüks,
zevk ve israf haline dönüşmüştür.
Boş zaman kullanımı köle gibi çalışmaya karşı bir
asalet göstergesi olmuştur.
Sanayi devrimiyle birlikte ise boş zaman
faaliyetleri teknikleşmiş ve kitleselleşmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder