GASTRONOMİ TURİZMİ
TÜRKİYE’YE
GELEN TURİST BOĞAZINA 157 DOLAR HARCIYOR
Alternatif
turizm çeşidi olarak giderek önem kazanan gastronomi turizmi için Türk
turizmcileri atağa kalktı.
Hedef başta
Japanya olmak üzere Uzakdoğuluları Antep, Şanlıurfa, Adana, Hatay ve
Mardin mutfağı gibi yerel Türk mutfağı ile tanıştırmak.
Ekonomik hedef
de, yabancı turist başına 157 dolar olan yeme içme harcamasını 250 dolar
seviyesine çıkarmak.
Dünyada turist
sayısı 1 milyar kişiyi aşarken, bu turistlerin yüzde 88.2’si ‘Destinasyon
tercih etmede yemek çok önemli’ diyor.
Böyle
olunca dünyada seyahatlerini lezzet duraklarına göre yapanların sayısı hızla
artıyor.
Türkiye’nin bu
alandaki potansiyelini ortaya koymayı hedefleyen TÜRSAB Gastronomi Turizmi
Raporu, Türkiye’ye gelen turistin yanı sıra yurt dışına giden Türklerin yeme
içme için yaptıkları harcamayı gözler önüne seriyor.
Buna göre 2018
yılında Türkiye’ye gelen 41 milyon 415 bin turistin yaptığı toplam harcama 34.3
milyar dolar.
Türkiye’ye
gelen turistlerin kişi başına harcaması 828 dolar düzeyinde.
Turistler 34.3
milyar doların 6 milyar 523 milyon dolarını yeme içmeye harcıyor.
Bu da toplam
harcamalar içinde yüzde 19’luk pay demek.
Yani
gelen turistin cebinden çıkan paranın beşte biri yemeğe gidiyor.
Bu da turist
başına 157.5 dolarlık restoran faturası anlamına geliyor.
TÜRKLER’İN
FATURASI DAHA YÜKSEK
Yurt
dışına tatile giden Türkler ise yeme içme için Türkiye’ye tatile gelenlerden
36.5 dolar daha fazla harcıyor.
2014
yılında yurt dışına giden vatandaşların sayısı 7 milyon 982 bine ulaşmış
durumda.
Yurt
dışında yapılan toplam harcama ise 5 milyar 470 milyon dolar düzeyinde.
Yurt dışına
gidenlerin kişi başı toplam harcaması 685 dolar ile Türkiye’ye gelenlerden
daha düşük.
Ancak yeme içme
için harcanan parada ise durum farklı.
Yurt dışına
giden Türkler yeme içmeye geçen yıl 1 milyar 549 milyon dolar ödedi.
Yani, kişi
başına yeme içme için düşen rakam 194 dolar düzeyinde.
Bu da toplam
harcamalar içinde yüzde 28-30’luk paya denk geliyor.
Yani yurt
dışına giden Türkler yeme içmeye Türkiye’ye gelenlere göre yaklaşık 36.5
dolar daha fazla para ödüyorlar.
Kuşkusuz bunda
en önemli etken Türkiye’ye göre her şey dahil sisteminin başta Avrupa olmak
üzere birçok ülkede çok daha az olması.
Ancak özellikle
Avrupa’da giderek yaygınlaşan gastronomi turizmi kişi başı ödenen hesabı
da artıran önemli bir etken.
GASTRONOMİ
TURLARI UZAKDOĞU’DAN BAŞLAYACAK
Türkiye’nin
gastronomi alanında taşıdığı büyük potansiyeli biraz geç fark ettiğine işaret
eden Ulusoy, “Ama özellikle illerimizin ticaret odaları eliyle yapılan
çalışmalar sayesinde kısa sürede yol alındı.
Her bölge
gölgede kalan yerler tatlarını ortaya çıkarmak için yarışa girdi.
Yaptığımız
çalışmalar üzerine gastronomi turizmine yönelik olarak harcamalarını sürekli
artıran Uzakdoğu ülkelerini hedefimize aldık.
Japonya’nın
başı çektiği çektiği ülkelere Adana, Gaziantep, Şanlıurfa, Hatay ve Mardin
şehirlerimizin yemek kültürlerini birebir olarak tanıtma kararı alıp
çalışmalara başladık.
Türkiye’nin
farklı bölgelerine yönelik olarak belirleyeceğimiz yurt dışı ülkelerde bu
tür tanıtımlara ağırlık vereceğiz” dedi.
İşte rapordan
öne çıkan başlıklar:
· Dünyada turistlerin yüzde 88.2’si ’Destinasyon seçerken yemek çok önemli‘
diyor.
· Gastronomi
turizmiyle ilgili faaliyetlerin başında yemek etkinlikleri geliyor.
Dünyada
bu alanda faaliyette bulunan kuruluşların yüzde 80’e yakını yemek
etkinliklerine yönelik ürün ürettiklerini söylüyor.
· Yemek turizmiyle ilgili faaliyette bulunan restoran, aşçılık okulu, seyahat
acentası, otel gibi ilgili tüm paydaşları baz alan sıralamaya göre, dünya
lideri ABD’de 17 bin 879 topluluk yemek turizmi için çalışıyor.
Türkiye 94
toplulukla 23’üncü sırada.
· 2014 yılında turistlerin Türkiye’de yaptığı harcama içinde yemeğin
payı yüzde 19-20’lerde.
Turist başına
828 dolar olan harcamanın 157 doları yeme içmeye gitti.
Hedef
gastronomi turizmi ile bu rakamı 250 dolara çekmek.
· Yurt dışında kişi başına 685 dolar harcama yapan vatandaşlarımız bu rakamın
194 dolarını yeme içmeye harcadı.
· Gastronomi turizmini geliştirecek coğrafi işaretli ürün sayısı 124.
En çok
coğrafi işaret almış yemek Erzurum’da.
Erzurum’u
sırasıyla Kayseri, Manisa, Mersin, Mardin, Afyon, Bursa ve İzmir
takip ediyor.
Başvuru
rekortmeni ise Şanlıurfa.
Şanlıurfa
26 yemeğinin coğrafi işaretle tescillenmesini bekliyor.
· UNESCO’nun
İnsanlığın Somut Olmayan Kültürel Mirası Listesi’nde Geleneksel Tören Keşkeği,
Mesir Macunu Festivali ve Türk Kahvesi ve Geleneği
bulunuyor.
Gaziantep
de yeme içme kültürüyle listeye başvurdu.
Gaziantep
ayrıca “Dünya, Yiyecek ve İçecek Turizmi 2019” yılına da aday oldu.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder