2 Kasım 2022 Çarşamba

 GASTRONOMİ TURİZMİ

 

TÜRKİYE’YE GELEN TURİST BOĞAZINA 157 DOLAR HARCIYOR

Alternatif turizm çeşidi olarak giderek önem kazanan gastronomi turizmi için Türk turizmcileri atağa kalktı.

Hedef başta Japanya olmak üzere Uzakdoğuluları Antep, Şanlıurfa, Adana, Hatay ve Mardin mutfağı gibi yerel Türk mutfağı ile tanıştırmak.

Ekonomik hedef de, yabancı turist başına 157 dolar olan yeme içme harcamasını 250 dolar seviyesine çıkarmak.

Dünyada turist sayısı 1 milyar kişiyi aşarken, bu turistlerin yüzde 88.2’si ‘Destinasyon tercih etmede yemek çok önemli’ diyor.

 Böyle olunca dünyada seyahatlerini lezzet duraklarına göre yapanların sayısı hızla artıyor.

Türkiye’nin bu alandaki potansiyelini ortaya koymayı hedefleyen TÜRSAB Gastronomi Turizmi Raporu, Türkiye’ye gelen turistin yanı sıra yurt dışına giden Türklerin yeme içme için yaptıkları harcamayı gözler önüne seriyor.

Buna göre 2018 yılında Türkiye’ye gelen 41 milyon 415 bin turistin yaptığı toplam harcama 34.3 milyar dolar.

 Türkiye’ye gelen turistlerin kişi başına harcaması 828 dolar düzeyinde.

Turistler 34.3 milyar doların 6 milyar 523 milyon dolarını yeme içmeye harcıyor.

Bu da toplam harcamalar içinde yüzde 19’luk pay demek.

 Yani gelen turistin cebinden çıkan paranın beşte biri yemeğe gidiyor.

 

Bu da turist başına 157.5 dolarlık restoran faturası anlamına geliyor.

 TÜRKLER’İN FATURASI DAHA YÜKSEK

 Yurt dışına tatile giden Türkler ise yeme içme için Türkiye’ye tatile gelenlerden 36.5 dolar daha fazla harcıyor.

 2014 yılında yurt dışına giden vatandaşların sayısı 7 milyon 982 bine ulaşmış durumda.

 Yurt dışında yapılan toplam harcama ise 5 milyar 470 milyon dolar düzeyinde.

Yurt dışına gidenlerin kişi başı toplam harcaması 685 dolar ile Türkiye’ye gelenlerden daha düşük.

Ancak yeme içme için harcanan parada ise durum farklı.

Yurt dışına giden Türkler yeme içmeye geçen yıl 1 milyar 549 milyon dolar ödedi.

Yani, kişi başına yeme içme için düşen rakam 194 dolar düzeyinde.

Bu da toplam harcamalar içinde yüzde 28-30’luk paya denk geliyor.

Yani yurt dışına giden Türkler yeme içmeye Türkiye’ye gelenlere göre yaklaşık 36.5 dolar daha fazla para ödüyorlar.

Kuşkusuz bunda en önemli etken Türkiye’ye göre her şey dahil sisteminin başta Avrupa olmak üzere birçok ülkede çok daha az olması.

Ancak özellikle Avrupa’da giderek yaygınlaşan gastronomi turizmi kişi başı ödenen hesabı da artıran önemli bir etken.

GASTRONOMİ TURLARI UZAKDOĞU’DAN BAŞLAYACAK

Türkiye’nin gastronomi alanında taşıdığı büyük potansiyeli biraz geç fark ettiğine işaret eden Ulusoy, “Ama özellikle illerimizin ticaret odaları eliyle yapılan çalışmalar sayesinde kısa sürede yol alındı.

Her bölge gölgede kalan yerler tatlarını ortaya çıkarmak için yarışa girdi.

Yaptığımız çalışmalar üzerine gastronomi turizmine yönelik olarak harcamalarını sürekli artıran Uzakdoğu ülkelerini hedefimize aldık.

 Japonya’nın başı çektiği çektiği ülkelere Adana, Gaziantep, Şanlıurfa, Hatay ve Mardin şehirlerimizin yemek kültürlerini birebir olarak tanıtma kararı alıp çalışmalara başladık.

Türkiye’nin farklı bölgelerine yönelik olarak belirleyeceğimiz yurt dışı ülkelerde bu tür tanıtımlara ağırlık vereceğiz” dedi.

İşte rapordan öne çıkan başlıklar:

· Dünyada turistlerin yüzde 88.2’si ’Destinasyon seçerken yemek çok önemli‘ diyor.

 · Gastronomi turizmiyle ilgili faaliyetlerin başında yemek etkinlikleri geliyor.

 Dünyada bu alanda faaliyette bulunan kuruluşların yüzde 80’e yakını yemek etkinliklerine yönelik ürün ürettiklerini söylüyor.

· Yemek turizmiyle ilgili faaliyette bulunan restoran, aşçılık okulu, seyahat acentası, otel gibi ilgili tüm paydaşları baz alan sıralamaya göre, dünya lideri ABD’de 17 bin 879 topluluk yemek turizmi için çalışıyor.

Türkiye 94 toplulukla 23’üncü sırada.

· 2014 yılında turistlerin Türkiye’de yaptığı harcama içinde yemeğin payı yüzde 19-20’lerde.

Turist başına 828 dolar olan harcamanın 157 doları yeme içmeye gitti.

  Hedef gastronomi turizmi ile bu rakamı 250 dolara çekmek.

· Yurt dışında kişi başına 685 dolar harcama yapan vatandaşlarımız bu rakamın 194 dolarını yeme içmeye harcadı.

 

· Gastronomi turizmini geliştirecek coğrafi işaretli ürün sayısı 124.

 En çok coğrafi işaret almış yemek Erzurum’da.

Erzurum’u sırasıyla Kayseri, Manisa, Mersin, Mardin, Afyon, Bursa  ve İzmir takip ediyor.

 Başvuru rekortmeni ise Şanlıurfa.

 Şanlıurfa 26 yemeğinin coğrafi işaretle tescillenmesini bekliyor.

 · UNESCO’nun İnsanlığın Somut Olmayan Kültürel Mirası Listesi’nde Geleneksel Tören Keşkeği, Mesir Macunu Festivali ve Türk Kahvesi  ve Geleneği bulunuyor.       

 Gaziantep de yeme içme kültürüyle listeye başvurdu.

 Gaziantep ayrıca “Dünya, Yiyecek ve İçecek Turizmi 2019” yılına da aday oldu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

REKREASYON EĞİTİMİNİ PROGRAMLAMA SÜRECİ   Rekreasyonel etkinliklerin bireylerde gelişim sağlaması eğitim programları ile olanaklıdır. ...