HİZMET OLARAK REKREASYON
Boş zaman ve rekreasyon ile ilişkili ürünlerin
hazırlanması ve tüketiciye sunulması bir yönü ile pazarlama
uygulamasıdır ve genellikle hizmet pazarlaması ile ilişkilidir.
Çünkü, boş zamanla ilişkili ürünlerin büyük bir bölümü esas
olarak hizmetler ile ilgilidir.
Ancak, hizmetleri tamamlayan malların ve fiziksel
unsurların da boş zamana bağlı olarak farklı düzeylerde ortaya
çıktığı görülür.
Boş zaman ve rekreasyon sektöründeki pazarlamanın
özelliklerini anlamak için, hem boş zaman hem de hizmet literatürünün birlikte
ele alınıp değerlendirilmesi gerekir.
Boş zaman ve rekreasyon ile ilişkili ürünlerin önemli
bir bölümü hizmet niteliği taşımaktadır.
Gayri Safi Milli Hasılalarının yarıdan
fazlasının hizmet sektöründe üretildiği ekonomilere hizmet ekonomisi dendiği
göz önüne alınırsa, istatistikler bize gelişmiş batı ülkelerinin birer hizmet
ekonomisi olduğunu söyler.
Günümüzde gelişmiş ülkelerde ulusal gelirin % 70’i
hizmet sektöründen sağlanmakta ve hizmet sektöründe gözlenen verimlilik
artışındaki hız diğer sektörleri geride bırakmaktadır.
Örneğin; hizmet sektörünün toplam ekonomi içindeki payı Amerika’da
% 66 iken Hollanda’da % 62, İsviçre‘de ise % 55’dir.
Ülke ekonomilerinde hizmet sektörünün bu denli önemli
paylara ulaşmasında boş zaman ve rekreasyon pazarının önemli etkileri
bulunmaktadır.
Bu sebepten dolayı boş zaman ürünlerini bir
hizmet olarak ele almak yararlı bir yaklaşım olacaktır.
Fiziksel mallardan hayli farklı olmaları
nedeniyle hizmetlerin tanımlanması daha zordur.
Hizmetlerin yapısından kaynaklanan bu
farklılıklar hizmetlerin tanımlanmasını da zorlaştırmaktadır.
Cemalcılar hizmet kavramını “doğrudan
satışa sunulan ya da malların satışıyla birlikte sağlanan eylemler, yararlar ya
da doygunluklardır” biçiminde tanımlamaktadır.
Kotler tarafından yapılan hizmet tanımlaması ise
şöyledir: “Hizmet; bir tarafın diğerine sunduğu, üretiminin fiziksel bir ürüne bağlı
olabildiği gibi olmayadabildiği, elle tutulamayan ve herhangi bir şeyin
sahipliğiyle sonuçlanmayan bir faaliyet ya da faydadır”.
Amerikan Pazarlama Birligi (AMA) ise hizmet
kavramını “bir malın satışına bağlı olmaksızın nihai tüketicilere ve
işletmelere pazarlandığında istek ve ihtiyaç doygunluğu sağlayan ve bağımsız
olarak tanımlanabilen eylemlerdir” biçiminde ifade etmektedir.
Anlaşıldığı üzere bu tanım herhangi fiziksel bir
malın satışıyla birlikte sunulan bakım, onarım, garanti, danışmanlık
gibi yararları hizmet olarak görmemektedir.
Hizmetleri tanımlamadaki zorluk ve tanımlar arasındaki
farklılıklar da zaten bu nokta üzerinde, yani herhangi bir malın satışıyla
birlikte de bir dizi hizmet sunulması noktasında odaklanmaktadır.
Boş zaman ve rekreasyon pazarlaması açısından
hizmetlerin özellikleri bunların pazarlamasında göz önünde bulundurulması
gereken noktalar önemli bir konudur.
Boş zaman ve rekreasyon pazarında bir malın ve
bir hizmetin pazarlamasındaki temel prensipler aynı olmakla birlikte
hizmetleri mallardan farklılaştıran başlıca özelliklerden dolayı bir
takım farklı stratejilerden bahsedilebilir.
Hizmetlerin beş temel özelliği aşağıdaki gibidir:
Hizmetler dokunulmazdır
(soyuttur elle tutulamaz):
Hizmetlerin soyut ve dokunulmaz oluşları onları
fiziksel mallardan ayıran en belirgin özelliktir.
Hizmetlerin dokunulmazlığı fiziksel bir varlığa sahip
olmamasının bir sonucudur.
Hizmetler dayanıksızdır (depolanamaz):
Dayanıksızlık
hizmetlerin stoklanamaması, saklanamaması, iade edilememesi ve yeniden
satılamamasını ifade etmektedir.
Hizmetlerin bu özelliği pazarlama yönetimleri
açısından talep yönetimini önemli hale getirmekte ve özellikle fiyat ile
tutundurma bileşenlerinin dikkate alınmasını gerektirmektedir
Hizmetler türdeş değildir (standardize
edilemez):
Hizmetler
genellikle insanlar tarafından üretilen performanslar olduğu için aynı
hizmetin iki ayrı sunumunun aynı olması olanaksızdır.
Hizmetin her bir birimi aynı hizmetin diğer
birimlerinden farklıdır.
Hizmetlerin kalite ve içerikleri hizmeti yaratandan
bir diğerine, müşteriden müşteriye, hatta günden güne değişebilir.
Genellikle hizmeti oluşturan personel,
müşterinin gözünde hizmetin kendisidir.
İnsanların ise performansları günden güne hatta
saatten saate farklı olabilir.
Türdeş olmamanın diğer nedeni ise iki müşterinin
de hiçbir zaman aynı olmamasıdır.
Her müşterinin beklentileri ve hizmet
deneyimleri farklıdır.
Dolayısıyla hizmetlerde türdeş olmama çoğunlukla insan
etkileşimlerinin bir sonucudur.
Bu durumda hizmet performansının kişilere,
zamana ve zemine göre değişme olasılığının her zaman bulunduğu
söylenebilir.
Bu özelliğin ortaya çıkardığı özel bir pazarlama
problemi ise standartlaştırma ve kalite kontrol faaliyetlerinin zor
olmasıdır
Hizmetler ayrılmazdır (eş zamanlı üretilir ve
tüketilir):
Hizmetlerde,
tüketici hizmetin üretildiği yere gelmedikçe üretim ve tüketim süreci
başlamaz.
Dolayısıyla, bu süreçte hizmet karşılaşması, yani
üretici ile tüketicinin bir araya gelmesi büyük önem taşımaktadır.
Hizmetlerde sahiplik yoktur:
Bir
mal satın alındığında o malı satın alan kişi genellikle malın sahibi
olmaktadır.
Ancak bir hizmet satın alındığında satıcıdan alıcıya bir
sahiplik transfer edilmez.
Hizmetlerde sahipliğin olmayışı, dağıtım kanallarının
tasarımını malların dağıtım kanallarının tasarımından farklı kılmaktadır.
Çünkü mallarda olduğu gibi, toptancı ya da perakendeciye
sahiplik transfer edilemez.
Bundan dolayı, hizmetlerde en fazla kullanılan
yöntem, aracıların hizmet sağlayıcısı ile ortak gibi olduğu doğrudan
dağıtım yöntemidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder