REKREASYON ENDÜSTRİSİNDE HİZMET ORGANİZASYONLARI
Ticari kaygının bulunmadığı boş zaman ve rekreatif
organizasyonların yanı sıra içerisinde çeşitli ticari amaçları barındıran
boş zaman ve rekreatif organizasyonlar da bulunmaktadır.
Günümüzde ticari işletmeler tarafından düzenlenen boş
zaman ve rekreasyon organizasyonlarının sayısı gün geçtikçe artmakta ve
çeşitlenmektedir.
Bu çeşitlenmeye,
1. Rekreasyonel
turizm seyahati organizasyonları (tarihi alanlar, müzeler, temalı parklar
vb. geziler),
2. Macera rekreasyonu organizasyonları (doğa sporları,
ekstrem sporlar),
3. Spor, konser ve festival seyahati
organizasyonları (yurt içi/dışı),
4. Sosyal ve eğitim içerikli organizasyonlar (belediyeler
ve okullarda yapılan uygulamalar),
5. Özel spor merkezi organizasyonları (pilates,
yoga, dans vb. kurs programları),
6. Terapatik rekreasyon organizasyonları (hasta
çocuklarla hayvan bakımı, atla tedavi, liderlik),
7. Rekreatif alışveriş organizasyonları (alışveriş
merkezlerinde reklam ve tüketici odaklı yapılan rekreatif organizasyonlar),
8. Eğlence ve animasyon organizasyonları (gösteriye
yönelik paket programlar, rekreasyon uzmanı ihtiyacının karşılanması),
9. Rekreatif sanayi organizasyonu (rekreasyon içerikli
piknik organizasyonu, grup dinamiği çalışmaları, sportif grup etkinlikleri, iş
verimini artırma vb.) örnek olarak verilebilir.
Boş zaman ve rekreasyonun sadece turizm
endüstrisi içerisindeki eğlence ve animasyonla sınırlı olmadığı, bir çok
sektörle bağlantılı olan boş zaman ve rekreasyon organizasyon
çeşitliliğinin varlığı söz konusudur.
Boş zaman ve rekreasyon endüstrisine var olan ya
da katılacak olan yeni sektörler bu organizasyon çeşitliliğinin gün
geçtikçe daha da artmasına katkı sağlayacaktır.
Ticari boş zaman ve rekreasyon
organizasyonlarının gerçekleştirildiği alanlar ülke ekonomisine oldukça önemli
katkılar sağlayabilmektedir.
Örneğin Amerika Seyahat Endüstrisi Birliği yıl
içerisinde Amerika’da yaşayan 50 milyondan fazla insanın organize spor
karşılaşmalarına, yarışmalara veya turnuvalara izleyici ya da katılımcı olarak
katıldığını tahmin etmektedir.
1997’de Amerika genelinde yapılan bir araştırmada rekreasyonel
bot gezileri sekizinci en popüler aktivite olarak belirlenmiştir.
Ulusal Marina Malzeme Üreticileri Birliği Amerika’daki
Rekreasyonel bot kullananların 1999 yılında bot ve ilgili malzemeler için 23
milyar dolar harcadığını tahmin etmektedir.
Yine Michigan’da zevk için bot gezisi yapan kişilerin 1998
yılında 635 milyon dolar harcadıkları tahmin edilmektedir.
Amerika’da birçok kişiye iş imkânı sağlayan ve
yılda 370 milyondan fazla kişinin ziyaret ettiği Ulusal Parklar,
Philadelphia’da ki iki stadyumda gerçekleştirilen konser ve spor
karşılaşmalarından yılda yaklaşık 525 milyon dolar gelir elde edilmektedir.
Günümüzde rekreasyonel spor faaliyetlerinin bulunduğu
otellere sadece bir spor aktivitesi ile uğraşmak için gelen kişiler dahi
bulunmaktadır.
Örneğin, merkezi Fransa da bulunan bir şirket,
katamaran, rüzgar sörfü, kano, kanyon geçişi v.b. aktiviteleri uygulamak
isteyen kişilere, dünyanın değişik bölgelerinde bu aktiviteleri
uygulayabilmeleri için ücret karşılığında bir fırsat sunmaktadır.
Benzer çalışmalar Türkiye’de de bulunmaktadır.
Özellikle Antalya bölgesinde ticari işletmeler ve
oteller tarafından rafting, trekking, kaya tırmanışı, yamaç paraşütü, ATV
turları, dalış, su sörfü, rüzgar sörfü ve katamaran gibi alternatif
organizasyonlar gerçekleştirilmektedir.
Türkiye’de yapılan çeşitli rekreatif
organizasyonlar sayesinde rekreasyon olgusunun gün geçtikçe daha anlaşılabilir hale
geldiği görülmektedir.
Kar amacı güden ya da gütmeyen amaçların rekreatif bir
şekilde organizasyon kapsamında gerçekleştirilebileceği düşüncesi hem kamuda
hem de Türk iş dünyası içerisinde kabul görmeye başlamıştır.
Bu sayede özel sektör tarafından büyük
organizasyonlara verilen destek artmış ve ticari amaçlara ulaşabilmek için rekreasyon
bir araç olarak kullanılmaya başlanmıştır.
Bu noktada kamu, finansal destek, ekipman ve uzman
personel sağlayabilmek için özel sektörle ortak çalışmalar içerisine
girebilmektedir.
Bu sayede ortak çalışma komisyonları ve alanları
oluşturularak topluma daha kapsamlı organizasyonlar sunulabilmektedir.
Türkiye’de kamu ve özel sektör tarafından
organizasyonlara verilen destek sayesinde toplum içerisinde rekreasyonel
etkinliklerin yararlarından faydalanma isteği gün geçtikçe artmaktadır.
Buna, birçok şehirde belediyeler veya özel sektör
tarafından düzenlenen ulusal ve uluslararası festivaller (Büyük Ankara
Festivali, Kemaliye Uluslararası Doğa ve Spor Şenlikleri, Samsun Uluslararası Halk
Dansları Festivali, Uluslararası Ölüdeniz Hava Oyunları Festivali vb.) örnek
olarak verilebilir.
Rekreasyonel Turizm Seyahati Organizasyonları Boş
zaman ve rekreasyonel turizm etkinlikleri bireyler tarafından gönüllü olarak
uygulanan, boş zaman boyunca istek ve tatmin duyarak yapılan, hoşa giden ve
olumsuz etkisi olmayan faaliyetler bütünüdür.
Leberman ve Mason rekreasyonel turizmi meydana
getiren aşamaları; hızla artan insan nüfusuna bağlı olarak ortaya çıkan talep, talebi
doğuran ihtiyaçlar ve ihtiyaçları karşılayabilecek arzın doğuşu bir başka
ifadeyle rekreasyonel turizm alanına yatırım yapacak özel girişimcilerin
ortaya çıkışı olarak ifade etmektedir.
Boş zaman ve rekreasyon etkinliklerini turizmle ilgisi
açısından şu şekilde sınıflandırmak mümkündür:
• Yüksek düzeyde toplumsal kapsamlı
aktiviteler
• Kültür ve sanat yönlü aktiviteler
• Sportif aktiviteler
• Genel açık alan aktiviteleri
Türkiye’de rekreasyonel turizm seyahati
organizasyonlarının kapsamı içerisinde ürün olarak pazarlanan etkinliklerin en
yaygın örnekleri Milli Eğitim Bakanlığı tarafından şu şekilde belirtilmiştir.
• Semt pazarları,
• Yöresel festivaller,
• El sanatları fuarları,
• Animasyon şirketlerinden alınabilecek
çeşitli eğlence, sportif organizasyon vb. hizmetleri,
• Plaj işletmeleri,
• Fuarlar,
• Halk Eğitim Merkezleri, çeşitli meslek liseleri
ve kursların düzenledikleri sergi ve satış yerleri,
• Ankara’daki Altınpark, Antalya’daki Beach park,
Denizli’deki Delikliçınar ve Çamlık gibi şehrin simgesi olmuş büyük park ve
mesire yerleri,
• Eğlence hizmetleri sunan restoran, kulüp,
disko vb. yerler,
• Geniş bahçesi olan restoran ve kafelerin
pazar brançları,
• Kırkpınar ve Karamürsel güreşleri gibi
ülkemizde her yıl düzenlenen çeşitli yağlı güreş turnuvaları,
• Deve güreşleri,
• Yöresel at yarışları,
• Eşek, at ve deve safarileri .
Macera Rekreasyonu Organizasyonları
Macera rekreasyonu, sonuçların kesin olmadığı ve
bu sonuçların katılımcılarca etkilendiği, genellikle doğal bir çerçevede
gerçekleştirilen, algılanan veya gerçekleşen tehlike elemanlarını kapsayan rekreasyonel
faaliyetlerdir
Macera rekreasyonu organizasyonları incelendiğinde, risk
ve tehlike elemanları ile kesin olmayan sonuçları içerdiği görülmektedir.
Kesin olmayan sonuç kavramı, kumar oyunlarının
doğasındaki şans ihtimali ile benzerdir.
Macera rekreasyonlarındaki sonucun belirsizliği, katılımcının
becerisinden ve yaptığı hareketlerden dolayı etkilenebilir.
Faaliyetlerin gerçekleşmesi esnasındaki kötü hava ve
taş düşmesi gibi şansa bağlı olaylar, katılımcının kararıyla
ilişkilendirilebilir.
Böylece açık hava/macera rekreasyonları için temel
elemanlar olarak özel beceri ve risk kavramları öne çıkmaktadır.
Macera turizmi ile ilgili çalışmalarda açık
hava/macera rekreasyonlarının, macera turizmi için tamamlayıcı özelliği
vurgulanmaktadır.
Macera rekreasyonunda organizasyon çeşitleri
Sırt Çantalı Seyahatler
Eskimo Kanoculuğu
Takımlı Hedef Bulma
Balon Seyahatleri
Dağcılık
Yelkencilik
Bisikletli Seyahat
Hedef Bulma
Sualtı/Dalış
Rafting
Paraşütle Atlayış
Yelken Kanat
İple İniş
Mağaracılık
Patika Yürüyüşleri
Kaya Tırmanışı
Doğa Yürüyüşleri
Açık hava/macera rekreasyonları ile macera
turizmi arasındaki tamamlayıcı ilişki nedeniyle, macera turizmi kapsamındaki
deneyimler, özel beceri ve risk elemanlarının karşılıklı etkileşimiyle
nitelendirilmektedir.
Böylece, özel beceri ve risk macera turizmi için de temel
kavramlar olarak kabul görmektedir.
Temel kavramların yapılabilecek bu eklemelerle, risk
ve özel beceri kavramlarının etrafında toplanan geleneksel macera
rekreasyonlarına ilave olarak, bilgi ve görgü arama kavramlarına dayalı
bazı açık hava rekreasyon faaliyetleri de macera turizminin sınırları
içinde yer alabilmektedir.
Macera turizminin temel elemanları olarak risk, özel
beceri, bilgi ve görgü arttırma kavramlarının benimsenerek, geniş bir
alanda değerlendirmesi daha doğru bir yaklaşım olacaktır.
Bu durumda katılımcıların bilgi ve görgü aramaları
nedeniyle ne gerçek ne de algılanan risklerin hemen hiç birini göstermeyen birçok
ekoturizm faaliyeti de (örneğin, kuş gözlemciliği) macera turizmi olarak
sayılabilecektir.
Bundan ayrı olarak, macera turizminin temel
elemanlarından olan risk ve özel beceri kavramları bağlamında, bazı macera
turizm türlerinden (doğa yürüyüşü gibi) daha riskli olması da bir tezat
oluşturmaktadır.
Macera turizminin kapsamının, gerek yapılan gerekse
her geçen gün ortaya çıkan yeni türlerin eklenmesiyle daha da genişleyeceği
yüksek bir ihtimaldir.
Macera turizmi faaliyetleri
Kros Kayak
Yer Altı Raftingi
Balon Seyahatleri
Yamaç Aşağı Kayak
Mağaracılık
Yelken Kanat
Helikopterli Kayak
Gemiyle Seyahat
Planörcülük
Kayakla Yürüyüş
Tüplü ve Tüpsüz Dalış
Helikopterli Esnek Atlayış
Kapsamlı Doğa Yürüyüşü
Jet Motosiklet
Paraşütçülük
Araçlı Safari
Jet Botçuluğu
Yamaç Paraşütü
Makaralı İp İnişi
Tekne Paraşütü
Helikopter Gezileri
Esnek İp Atlayışı
Yüzey Raftingi
Rehberli Buzul Yürüyüşü
Kanoculuk
Atla Gezinti
Nehir Sörfü/Nehir Kızağı
Kara Avcılığı
Su Kayağı
Dağcılık
Rüzgar Sörfü
Sabit İpli İniş
Balık Tutma
Dağ Bisikletçiliği
Nehir ve Deniz Kanoculuğu
Kaya Tırmanışı
Eskimo Kanoculuğu
Bilgi ve görgü edinme kavramlarının macera
turizminin temel elemanları arasında sayılabilmesi, risk ve özel becerinin bu
turizm türünün temel kavramları olduğu yönündeki paradigmayı değiştirmekte
ve macera turizminin kapsamını, bilgi edinme amaçlı ve nispeten düşük
riskli açık hava faaliyetlerini kapsayacak yönde genişlemektedir.
Ancak diğer taraftan, açık hava/macera rekreasyonları
ile macera turizmi arasındaki tamamlayıcı ilişkinin varlığı da geçerlidir.
Bu nedenle, macera turizminde faaliyetlerin
doğası gereği, farklı derecelerdeki yaralanma ve ölüme neden olan kaza riski bu
turizm türünün en önemli konularından biri durumundadır.
Spor, Konser ve Festival Seyahati Organizasyonları
Spor, konser ve festival seyahati organizasyonları,
ticari boş zaman ve rekreasyon işletmeleri tarafından spor, konser ve
festival gibi boş zaman ve rekreasyon etkinliklerinin ürün olarak tüketiciyle
buluşturulmasına yönelik gerçekleştirilen etkinliklerin bütünüdür.
Dünyada bu tür organizasyonlar yaygın olarak boş
zaman ve rekreasyon ürünü olarak tüketiciler tarafından tüketilmektedir.
Küreselleşen günümüz dünyasında spor, konser ve
festival organizasyonlarının seyirci kitlesi sadece organizasyonun yapıldığı
ülke ya da yerel bölge ile sınırlı değildir.
Ülkeler arasındaki ulaşım ve iletişimin kolaylaşması
gerçekleştirilen büyük spor, konser ve festival organizasyonlarının seyirci
profilini etkilemektedir.
Küreselleşsen dünyada neredeyse yabancı seyircisiz
gerçekleşen spor, konser ve festival organizasyonu bulunmamaktadır.
Birçok spor, konser ve festival turisti büyük
organizasyonlar için farklı ülkelere seyahat etmektedir.
Bu durum seyahat acentaları ve rekreatif organizasyon
işletmelerinin portföylerine spor, konser ve festival gibi büyük organizasyonları
eklemesine sebep olmaktadır.
Firmalar artık müşterilerine daha ilgi çeken, heyecan
veren ve aktivite odaklı organizasyonlar sunmaktadır.
Büyük spor organizasyonlarına Olimpiyatlar,
Üniversitelerarası Kış/Yaz Olimpiyatları, Gençlik Olimpiyatları, Dünya
Şampiyonaları, Avrupa Şampiyonaları vb. organizasyonlar örnek olarak
verilebilir.
Büyük organizasyonlara bir başka örnek ise konser ve
festival seyahati organizasyonlarıdır.
Dünya yıldızlarını canlı olarak izlemek, konser ve
festival etkinliklerine katılmak isteyen milyonlarca insan bulunmaktadır.
Rock’n Coke Festivali, Uludağ Winterfest, Senseation
White Partileri, Cannes Film Festivali, Rio Karnavalı, İspanya Boğa Güreşi
Festivali, Domates Festivali gibi rekreatif etkinlikler bu tür
organizasyonlardan sadece bir kaçıdır.
Boş zaman ve rekreasyon işletmelerinin temel görevleri
bu organizasyona katılım sağlayacak olan bireylerin uluslararası ulaşımını,
etkinlik alanına ulaşımını, konaklamasını, yeme içme hizmetlerini, rehberlik
hizmetlerini, etkinlik biletini ve vize işlemlerini gerçekleştirerek
müşterilerinin boş zamanlarını değerlendirmesine yardımcı olmaktır.
Spor, konser ve festival organizasyonlarının arasında en
önemli organizasyon türünün spor olduğu ifade edilebilir.
Çünkü büyük spor organizasyonlarının turizm
hareketliliği, medyada yer alma ve uluslararası tanınırlık potansiyeli
yaratacak devasa bir güce sahip olduğu gözden kaçmamalıdır
Spor organizasyonlarının bir başka özelliği ise tüm
ülke bazında seyahat imajının kuvvetlenmesidir
Büyük spor organizasyonları tarafından desteklenen
seyahat imajı hem ziyaretçilerin çekilmesi hem de geri dönüşün artırılması açısından
hayati öneme sahip olduğu ifade edilmektedir.
Spor organizasyonlarının bu önemli
etkilerinden dolayı gerçekleştirilen organizasyonlarında büyüklüğü devasa
olmaktadır.
Dolayısıyla bireylerin ilgisi ve katılımı da o
oranda artmaktadır.
Büyük spor organizasyonlarının potansiyeli ve
ülkelere katkısı azımsanmayacak düzeydedir.
Bu tür spor organizasyonları ve
organizasyonların düzenlendiği bölgenin özellikleri boş zaman ve rekreasyon
işletmeleri ve uzmanları tarafından dikkate alınması ve değerlendirilmesi
gerekir.
Spor, kişisel ve toplumsal sağlığı koruyucu ve
geliştirici nitelikleriyle önemli bir hizmet sektörü olarak kabul
görülmektedir.
Ayrıca, günümüzün kitle iletişim araçları ve özellikle
de medyanın etkisiyle karlı bir reklam ve tanıtım aracı haline gelen spor, bir
taraftan geniş kitlelerin yoğun ilgisini çeken bir gösteri ve eğlence faaliyeti
olarak tüketim sektörüne dönüşürken, diğer taraftan müteşebbisler için önemli
miktarda finans hareketlerinin yaşandığı cazip bir ekonomik faaliyet alanı haline
gelmektedir
Sanayi devriminden sonra insanların
ekonomik yönden gelişmeleri, daha fazla boş zaman bulabilmeleri, büyük
yarışmaların önemi, sporun eğitimdeki rolü ve insanların barışa olan
özlemi sporun günlük yaşamdaki gerekliliği ve son yıllarda iletişim alanında
görülen teknolojik gelişmeler, sporu başlı başına bir endüstri haline
getirmişti.
Endüstrileşen sporun en önemli ürünü ise
büyük spor organizasyonlarıdır.
Büyük spor organizasyonları bir kez düzenlenen
ve genellikle ev sahibi konumundaki topluluğa hem olumlu (şehir imajını, turizm
alt yapısı, ekonomik yarar, kültürel değişim, çevresel ve kültürel koruma) hem
de olumsuz (ekonomik maliyet, sosyal ve çevresel problemler, kültürel
çatışma) uzun dönemli derin etkiler yaratan organizasyonlardır
Büyük spor organizasyonları, pek çok ülkede ve
destinasyonda ekonomi ve turizm olaylarının en heyecan verici ve en hızlı
büyüyen örneklerinden birini oluşturmaktadır.
Dünyada seyahat acentaları ve rekreatif
organizasyon işletmeleri hem bireylerin büyük spor organizasyonlarına
katılımının sağlanmasında hem de boş zamanlarının değerlendirilmesinde
önemli bir araç olarak kullanılmaktadır.
Pek çok ülkede büyük spor organizasyonları boş zaman ve
rekreasyon etkinliği olarak pazarlanmaktadır.
Bu bağlamda, gerçekleştirilen büyük spor
organizasyonlarının boş zaman ve rekreatif anlamda pazarlanması, Türkiye’de
rekreasyon uzmanlarının istihdam sorununu giderebilecek çözüm önerilerinden
biri olarak görülmelidir.
Sosyal ve Eğitim İçerikli Organizasyonlar
Sosyal ve eğitim içerikli organizasyonlar, boş
zaman ve rekreasyon işletmeleri ile belediyelerin ve okulların ortak
çalışmasıyla düzenlenen boş zaman ve rekreasyon etkinliklerinin
organizasyonudur.
Belediyelerin ve okulların boş zaman ve
rekreasyon amaçlı yapmış olduğu uygulamalar halkın boş zamanının
değerlendirilmesinde önemli bir araç olarak görülmeli ve devlet tarafından bu
uygulamalar desteklenmelidir.
Boş zaman ve rekreasyon hizmeti organizasyonu
çerçevesinde değerlendirilebilecek belediyelerin ve okulların yapmış olduğu uygulamalara
ait örnekler şu şekilde sıralanabilir.
Belediyelerde Yapılan Boş
Zaman ve Rekreasyon Hizmeti Uygulamalarına Yönelik Etkinlikler
• Bölge halkına geleneksel ve evrensel müziğin
çeşitli türlerini açık ve kapalı mekânlarda sunulması
• Mesleki, sosyal ve kültürel konularla ilgili
tanıtım filmleri, multivizyon, sinevizyon ve slayt gösterimlerinin yapılması
• Gençlere ve çocuklara yönelik eğitim, kültür ve
sosyal içerikli kursların açılması
• Sanat ve bilim akademilerin açılması
• Çeşitli alanlarda eğitici, öğretici, sosyal
becerileri geliştirici meslek edindirme kurslarının açılması
• Çocuklar, özürlüler, yaşlılar, kimsesizler ve
toplumun değişik kesimlerine yönelik her türlü rehabilitasyon programlarının
düzenlenmesi
• Spor etkinlikleri ve yarışmaların düzenlenmesi
• İhtiyaç duyulması halinde bölge halkının
ve diğer kuruluşların kişisel ve amatör çalışmalarına sergi, gösteri, panel,
konferans, seminer ve çeşitli konulardaki toplantıların organizasyonlarını
profesyonel kişiler ve kurumlarla gerçekleştirilmesi.
• Yaşlılara yönelik çeşitli etkinliklerin
yapılması ve yaşlıların topluma kazandırılması konusunda organizasyonların
düzenlenmesi.
• Gençlik merkezleri, çocuk kulüpleri,
kadın danışma ve dayanışma merkezleri, yaşlılara hizmet merkezi, yaşlılar
lokali, engelliler hizmet merkezi, engelliler lokali, madde bağımlıları
rehabilitasyon merkezi, sokak çocuklarına yönelik merkezler, çocuk koruma
evleri, şevkat evleri gibi merkezlerin açılması ve faaliyetinin sürdürülmesi.
Okullarda Yapılan Boş Zaman
ve Rekreasyon Hizmeti Uygulamalarına Yönelik Etkinlikler
• Piknik
Düzenleme: Büyükler için oyun ve animasyon yarışmaları, turnuvalar, çeşitli
gösteri ve aktiviteler, spor etkinlikleri, dinlendirici aktiviteler, çocuklar
için etkinlikler, adrenalin sporları ve oyunları.
• Gezi Düzenleme: Kültürel gezi, iş
gezileri, isteğe göre düzenlenen geziler.
• Şenlik Düzenleme: Bahar şenlikleri,
Kültür şenlikler, Kutlama şenlikleri, Müzik şenlikleri.
• Festival Düzenleme: Caz festivali, kültür
festivali, sanat festivali, tarım ürünleri festivali, film festivali .
Yukarıda ifade edilen sosyal ve eğitim amaçlı yapılan
etkinliklerin organize edilmesi aşamasında boş zaman ve rekreasyon işletmeleri görev
alabilirler.
Belediyelerin ve okulların gerçekleştirmiş olduğu
faaliyetler içerisindeki çeşitli etkinliklerin organizasyonunda boş zaman ve
rekreasyon işletmelerinin görevleri; organizasyonların alt yapısını oluşturmak
(eğitmen, alan tahsisi, ulaşım, araç-gereç sağlama, amaca yönelik etkinliğin
oluşturulması vb.), organizasyon şemasını oluşturmak, etkinliğin reklamını
yapmak ve belediye ve okul yönetimi ile işbirliği içinde çalışmaktır.
Dolayısıyla, organizasyonun kurgulanması ile
ilgili karmaşık süreç, boş zaman ve rekreasyon işletmeleri tarafından
üstesinden gelinmesi gereken en önemli unsurdur.
Bu görevlerin yerine getirilmesinde en önemli
ihtiyaçlardan bir diğeri de uzman personelin sağlanmasıdır.
Bu konuda, rekreasyon alanında uzmanlaşmış kişilerden
yararlanılması, boş zaman ve rekreasyon sektörünün gelişmesine ve sektör
içerisindeki yeni iş istihdamlarının oluşmasına katkı sağlayacaktır.
Özel Spor Merkezi Organizasyonları
Özel spor merkezi organizasyonları, ticari
olarak hizmet veren spor merkezlerinin ürün olarak sundukları etkinliklerin
tesis içindeki veya dışındaki organizasyonudur.
Pek çok ticari spor merkezi aerobik, fitness,
karate, tai box, sauna, gibi bireysel aktiviteler etrafından
şekillendirilmiştir.
Ancak gelişen boş zaman ve rekreasyon endüstrisi bu
etkinliklerin bir çoğunun değişmesine, yeni türlerinin oluşmasına ve gelişmesine
sebep olmaktadır.
Spor merkezlerindeki bu değişime pilates,
fitwork, ekspres gym, spinning, kinesis, dans, havuz cimnastiği, spa, şok
havuzları, fin hamamı, squash, zumba, yoga, tai chi, body shape, body mind, power
plate, çocuk pilatesi, çocuk cimnastiği gibi etkinlikler örnek olarak
verilebilir.
Ancak, spor merkezlerindeki bu değişim sadece tesis
içerisinde yapılan etkinliklerle sınırlı değildir.
Günümüzde spor merkezleri, ürünlerini tesislerinin
dışında da sunmaya başlamıştır.
Tesisleri içerisinde sundukları boş zaman ve
rekreasyon ürünlerini sitelerde yaşayan ailelere, büyük iş merkezlerinde
çalışan bireylere, fabrika çalışanlarına, hastane çalışanlarına vb. kurum ve
kuruluşlara toplu olarak pazarlayabilmektedir.
Spor merkezlerinin boş zaman ve rekreasyon
ürünlerinin tesisleri dışındaki uygulama organizasyonlarına; site sakinlerine
futbol, basketbol, voleybol, yüzme, su cimnastiği, aerobik, dans, çocuklar için
eğitsel oyunlar gibi aktiviteleri paket programlar içerisinde sunması,
hastanelerde ihtiyacı olan hastalara ya da hastane çalışanlarına pilates
kurslarını vermesi, fabrika çalışanlarına spor yapma fırsatı oluşturacak organizasyonları
sağlaması örnek olarak verilebilir.
Terapatik Rekreasyon Organizasyonları
Terapatik rekreasyon hastalık, engel ya da sosyal
durum ile ilgili özel ilgiye ihtiyaç duyan bireylerin sağlığını tekrar
kazanmasına yardımcı olmak ya da bireylerin daha iyi bir yaşam kalitesini elde
etmesi amacıyla aktiviteyle, eğitimle ve rekreasyonla tedavi yöntemleri
kullanan bir hizmet olarak tanımlanmaktadır.
Terapatik rekreasyon hizmetleri özel ilgiye
ihtiyacı olan kişilerin ilgi alanlarını ve yeteneklerini çeşitlendirerek
bireylere destek olmaya çalışmaktadır.
Ayrıca beceri elde etmede, bağımsız yaşam
hakkında anlayışa ve duruşa sahip olabilme, sağlıklı, kişilikli ve en önemlisi
boş zamanı faydalı bir şekilde değerlendirmeyi yaşam şekli haline getirmiş bireyler
oluşturmada etkili olan rekreatif bir etkinlik türüdür.
Günümüzde terapatik rekreasyon hem sağlık
merkezlerinde bulunan sağlık uzmanları hem de terapatik rekreasyon eğitimi
almış rekreasyon uzmanları tarafından uygulanmaktadır.
Terapatik rekreasyon organizasyonları ise çoğunlukla
özel ya da kamu olan sağlık kuruluşlarında çalışanlar ya da kar amacı güden
rekreasyon organizasyonu yapan işletmeler tarafından yapılmaktadır.
Terapatik rekreasyon uzmanlarının çalışma
alanları oldukça geniştir.
Birkaç örnek verilecek olursa;
• Psikiyatri hastaneleri
• Rehabilitasyon merkezleri
• Madde kullanımı ve bağımlılığı tedavi
merkezleri
• Nitelikli hemşirelik merkezleri
• Çocuklar, gençler ve yaşlılar için ev ve
günlük tedavi imkanları
• Okullar
• Kamplar
• Huzur evleri
• Halka açık rekreasyon merkezleri
• Tıp hastaneleri
• Hapishaneler
• Kişiye özel uygulama
Terapatik rekreasyon uzmanları müşterilerinin
duygusal, zihinsel ve fiziksel durumunu geliştirmek ve korumak için sanat, el
sanatları, hayvan, spor, oyun ve hareket, drama, müzik, toplu geziler gibi
etkinlikleri içeren teknikleri kullanırlar.
Böylece bireyin depresyonunu, stresini ve kaygısını
azaltmasında, temel motor kontrollerini edinmesinde, beceri muhakemesini
yapabilmesinde, kendine güvenini elde etmesinde ve sosyalleşmesinde
destek olurlar.
Bunun yanı sıra, terapatik rekreasyon uzmanı
engelli bireylere rekreasyon aktivitelerinden ve kamu kaynaklarından nasıl
yararlanmaları gerektiğini öğreterek toplum içine dahil olmalarına yardımcı
olurlar.
Rekreatif Alışveriş Organizasyonları
Boş zaman ve rekreatif alışveriş esnasında geçirilen
zamanın daha etkili ve eğlenceli bir şekilde değerlendirilmesi amacıyla ticari
boş zaman ve rekreasyon işletmeleri tarafından yapılan etkinliklerin
organizasyonudur.
Tüketiciler alışveriş sezonunda
farklılaştırılmış ürünlerin satış mücadelesi içerisinde belirli avantajlar elde
ederler.
Bunlar; yaygın seçim şansı, atmosfer, kolay erişim,
satış görevlilerinin sayısal artışı, yerel avantajlar, promosyonel
aktiviteler ve ürün sergileme politikalarıdır.
Boş zaman esnasında tüketicinin alışveriş
davranışı yaygın bir şekilde perakendecilerin rekabet stratejisi olarak kullandıkları
rekreasyonel alt yapıdan etkilenmektedir.
Bu durum aynı zamanda bireyin alışveriş
deneyiminden duyduğu zevk vasıtasıyla mağaza sadakati, yenilikçi ilgi ve yüksek
düzeyde tüketici değerinin gelişmesine katkı sağlamaktadır .
AVM’lerin sayısal artışı tüketicilerin alışveriş
olanaklarının artmasına sebep olmaktadır.
Buna paralel olarak, hem AVM’ler hem de AVM’ler
içerisindeki mağazalar arasında rekabet ortamı oluşmaktadır.
Rekabet ortamının oluşmasıyla AVM’ler tüketiciyi AVM
içerisine çekebilmek için birçok rekreatif organizasyondan yararlanmaktadır.
Son yıllarda ticari amaçlı yapılan
organizasyonların çeşitlenmesine en önemli katkıyı Alışveriş Merkezleri’nde
reklam ve tüketici odaklı gerçekleştirilen rekreatif organizasyonlar
oluşturmaktadır.
Bu tür organizasyonlar;
1. AVM
içerisindeki tüketicilere yeni ürünlerin tanıtılması.
2. Tüketicilerin daha rahat alışveriş
yapabilmesini sağlamak için çocuklarıyla sosyal etkinlik adı altında
ilgilenilmesi.
3. Özel günlerin (anneler günü, tiyatro haftası, 23
Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı, sevgililer günü) değerlendirilmesi
(dans gösterileri, çocuk tiyatroları, yarışmalar, söyleşi, sergi vb.).
4. Çocuklar için yaz ve kış okullarının (AVM
içerisinde el sanatları, resim, müzik, spor, tiyatro, matematik, İngilizce vb.
eğitimler) düzenlenmesi olarak sıralanabilir.
AVM’ler içerisinde gerçekleştirilen rekreatif
organizasyonlar tüketicilerin AVM içerisine çekilerek alışveriş ortamının
oluşması sağlanmaktadır.
AVM içerisinde sosyal amaçlı yapılan etkinliklerin
birçoğu çocuklar ile ilgilidir.
AVM’lerde çocuklar üzerinde yoğun durulmasının başlıca
sebebi AVM ile ilgili aidiyet duygusunun çocuklara yerleştirilmesidir.
Bu sayede AVM’ye yönelik aidiyet duygusu
gelişmiş bir çocuğun yetişkin olduktan sonra alışveriş için aynı AVM’yi
tercih etmesi olasıdır.
AVM içerisinde düzenlenen etkinliklerin çoğunda
tüketicilerin ücrete tabi olmamasına karşın bu tür etkinlikler ticari
rekreasyon işletmelerinin AVM’lere yönelik ana ürününü teşkil etmektedir.
Bu tür etkinliklerde ticari rekreasyon
işletmelerinin görevi organizasyonların alt yapısını oluşturmak (eğitmen,
alan tahsisi, ulaşım, araç-gereç sağlama, amaca yönelik etkinliğin
oluşturulması vb.), organizasyon şemasını oluşturmak, etkinliğin reklamını
yapmak ve AVM yönetimi ile işbirliği içinde çalışmaktır.
Dolayısıyla, organizasyonun kurgulanması ile ilgili
karmaşık süreç, ticari rekreasyon işletmeleri tarafından üstesinden gelinmesi
gereken en önemli unsurdur.
Eğlence ve Animasyon Organizasyonları
Boş zaman ve rekreasyon işletmelerinin belki de
en değerli ve en bilinen organizasyon örneklerinden biri eğlence ve
animasyon organizasyonlarıdır.
Turizm Bakanlığına göre animasyon; seyahat eden ve
konaklama tesislerinde kalan müşterilerin hoşça vakit geçirmesini
sağlamak amacıyla yapılan tüm etkinlikler animasyon olarak ifade edilmektedir.
Animasyon hizmetleri animatörler tarafından verilir.
Konaklama tesislerinde, konukların zamanlarını
sağlıklı ve eğlenceli biçimde geçirmelerini sağlamak için yapılan açık ve
kapalı alan spor etkinliklerini yürütme bilgi ve becerisine sahip
nitelikteki kişilere spor animatörü denilmektedir.
Ülkemizde turizm endüstrisinin gelişmiş olması ve
içerisinde boş zaman ve rekreasyon etkinliklerinin uygulanabilmesine
yönelik özelliklerin kolaylıkla anlaşılabilir olması, belki de boş zaman ve
rekreasyon etkinliklerinin ülkemizde neden çoğunlukla turizm alanında icra
edildiği sorusunun cevabı olabilir.
Dahası, boş zaman ve rekreasyon etkinliklerinin turizm
sektörüyle bütünleştirilerek algılanması ve rekreasyon uzmanlarının en temel
işinin animasyon olarak görülmesi oldukça yanlış bir yanılsamadır.
Çünkü, boş zaman ve rekreasyon sadece turizm
endüstrisi içerisine sıkıştırılamayacak kadar büyük bir endüstriyel iş
alanıdır.
Önceki konularda ifade edildiği gibi boş zaman ve
rekreasyon oldukça farklı ve çok büyük sektörlerle ilişkilendirilmiş
durumdadır.
Dolayısıyla, boş zaman ve rekreasyon yalnızca turizm
endüstrisi içerisinde düşünülmemelidir.
Ülkemizde boş zaman ve rekreasyon işletmelerinin turizm
endüstrisi içerisinde ürünlerini pazarlayabileceği bir çok tesis bulunmaktadır.
Bu tesislere resort kompleksleri, oteller, hoteller,
moteller, yatak ve kahvaltı tabanlı konaklama yerleri, devletin tarihi hotelleri,
tatil merkezleri ve köyü, çiftlik evleri, cruise gemiler ve feribotlar, üniversite
ve kolejlerin yurtlarından tatil zamanın yararlanma, devre mülkler ve kamp
siteleri örnek olarak verilebilir.
İfade edilen bu tesislere boş zaman ve
rekreasyon işletmeleri rekreatif ürünlerini iki şekilde pazarlamaktadır.
Birincisi, içerisinde çeşitli rekreatif etkinlikler
bulunan gösteriye dönük paket programlardır.
Paket programlar içerisindeki etkinliklerin süresi,
çeşitliliği, güncelliği ve zenginliği boş zaman ve rekreasyon işletmeleri için
çok önemlidir.
Boş zaman ve rekreasyon işletmeleri paket
programlarını anlaştıkları tesislere saat karşılığında satmaktadırlar.
Pazarlanan paket program beyaz parti, shaolin dansı,
havai fişek gösterisi, ateş gösterisi, latin dansları, hip hop, halk dansları,
müzikaller (spamelote, vampirlerin dansı, aslan kral, güzel ve çirkin, madonna)
gibi etkinlikleri içermektedir.
İkincisi, rekreatif etkinliğin düzenleneceği
tesise rekreasyon uzmanı istihdamının sağlanmasıdır.
İstihdamı sağlanmış rekreasyon uzmanı ise gün boyu tesis
içerisinde yapılan rekreatif etkinliklerden sorumlu olan personeldir.
Tesis içerisinde plaj voleybolu, step aerobik,
jimnastik, havuz aktiviteleri, su sporları, golf, tenis, dart, tombala, garden
parti, çocuk kulübü vb. etkinlikler rekreasyon uzmanları tarafından
yapılmaktadır.
Sanayi Rekreasyonu Organizasyonları
Ülkemizde, boş zaman ve rekreasyon alanında kolay
ulaşılabilen, kolay uygulanabilen ve kolay sonuç alınabilen rekreatif iş
organizasyonlarının başında eğlence ve animasyon organizasyonları gelmektedir.
1990’lı yıllardan itibaren boş zaman ve
rekreasyon olgusunun Türkiye’de yaygınlaşmaya başlamasıyla birlikte, eğlence ve
animasyon organizasyonlarının yanı sıra en çok ifade edilen bir başka boş zaman
ve rekreasyon organizasyonu, sanayi rekreasyonu organizasyonlarıdır.
Ancak, ülkemizde sanayi rekreasyonu
organizasyonları ne yazık ki kolay ulaşılabilir, kolay uygulanabilir ve kolay
sonuç alınabilir bir özellik sergileyememiştir.
Buna, boş zaman ve rekreasyon faaliyetleri yapan
ticari işletmelerin sayısal azlığı, var olan boş zaman ve rekreasyon
işletmelerinin organizasyon tipine az ilgi göstermesi, rekreatif sanayi
organizasyonuna yönelik devlet desteğinin ve teşvikinin yetersizliği, sanayiyi
oluşturan şirket sahiplerinin ve çalışanlarının konu ile ilgili bilgi
yetersizliği ve farkındalığındaki eksiklikler sebep olarak gösterilebilir.
Sanayi devriminden sonra ABD’deki büyük şirketler,
çalışanlarının boş zamanlarını değerlendirerek onların daha verimli
çalışabildiklerini fark etmiştir.
Özellikle ofis ortamında çalışanların fiziksel
özelliklerini geliştirmek ve ruh sağlığına katkı yapabilmek için sportif
aktivitelerden yararlanmışlardır.
Bowling, basketbol, voleybol ve beyzbol gibi takım
sporları yaygın olarak kullanılmıştır.
Günümüzde birçok büyük şirket, çalışanlarının boş
zamanını değerlendirmek için rekreasyon etkinliklerine sponsor olmaktadır.
Bu noktada, boş zaman ve rekreasyon işletmeleri
bu tür sponsorluklardan yararlanmalı ve rekreatif projelerini büyük şirketlere
ürün olarak sunmalıdır.
Bu sayede, boş zaman ve rekreasyon işletmelerinin en
etkili ve verimli organizasyon tipi olan eğlence ve animasyon
organizasyonlarından sonra ikinci büyük potansiyele sahip olan sanayi
rekreasyonu organizasyonlarını ön plana çıkarabilir.
Çünkü sanayi rekreasyonu organizasyonlarında,
tek bir organizasyon içerisinde çok büyük kitlelere ulaşabilme şansı oldukça
yüksektir.
Dolayısıyla, artan kitle sayısı, boş zaman ve
rekreasyon işletmelerinin de kar oranlarını artıracaktır.
Ancak, bu tür organizasyonların büyüklüğü,
rekreasyonda proje yönetimini ön plana çıkarmaktadır.
Dolayısıyla, yapılacak olan sanayi rekreasyonu
organizasyonlarının bir proje dahilinde sunulması ve uygulanması önem arz
etmektedir.
Büyük şirketler, çalışanlarının ruh ve beden
sağlığını korumak ve iş verimliliğini sağlayabilmek için yaptığı boş zaman
değerlendirmelerini sadece şirket içerisinde değil aynı zamanda yapmış olduğu
anlaşmalar sayesinde özel işletmeler içerisinde de gerçekleştirmektedir.
Buna, fitness, dans, havuz, egzersiz stüdyoları,
sauna, masaj, çocuk etkinlikleri vb. özellikler taşıyan spor ya da rekreasyon
işletmeleri örnek olarak verilebilir.
Sanayi rekreasyonu organizasyonlarına sadece, şirket
içerisinde ya da özel işletmelerde boş zaman değerlendirmesi olarak bakılmaması
gerekir.
Çünkü şirket çalışanlarının sadece kapalı alanlardaki
boş zaman ve rekreasyon etkinliklerinden değil aynı zamanda açık alanda
yapılabilecek rekreatif organizasyon etkinliklerden de yararlanması gerekir.
Açık alanda yapılabilecek boş zaman ve rekreasyon
organizasyonları (piknik, festival, trekking, oryantiring, atlı gezi,
macera ve ekstrem sporlar) hem ürün yelpazesinin genişletilmesinde hem de daha
çok müşteri potansiyelinin ortaya çıkarılmasına katkı sağlayacaktır.
Sanayi devrimi ve teknolojik gelişmeler, boş zamanın
artışına katkı sağlayarak bireylerin boş zaman ve rekreasyon etkinliklerine
yönelmesini kolaylaştırmıştır.
Sanayi devrimi öncesindeki toplumlarda iş, iş
hayatı, ev işleri, beslenme ve boş zaman arasındaki zaman aralıklarının netleşmemiş
olması bireylerin daha planlı ve alternatifi bol olan boş zaman
değerlendirmesi yapabilmesine engel olmuştur.
Ancak, günümüz dünyasında ülkeler arasındaki iletişim
ve seyahat olanaklarının artması toplumlar arasında çoğulculuk kültürüne yol
açmıştır.
Yani, genel bir kültüre ve kimliğe sahip olan
pek çok etnik ve küçük gruplar tarafından paylaşılan, asimilasyona karşı olan ve
aynı değerleri ve davranışı sergilemeyen çoğulcu bir endüstriyel kültür
oluşmaktadır.
Bu sayede çoğulculuk kültürü, zevk için yapılacak bir
şeyin bireysel seçiminde boş zamanın rolünü artırmıştır.
Sanayi devriminin ve teknolojik gelişmelerin bir
başka sonucu ise yeni dünya düzenindeki kapitalizm anlayışının insanlara tüketim
bilinci oluşturarak boş zamanlarını ele geçirmeye çalışmasıdır.
Çağdaş gelişmiş toplumlarda tüketimcilik bir yaşam
biçimine dönüştürülerek, marka ve sembollerin ön planda tutan tüketici bilinci oluşturulmaya
çalışılmaktadır.
Bu sayede kapitalizme yeni alanların
oluşturulması süreci boş zaman endüstrisinin gelişimine katkı sağlamaktadır.
Boş zamanın tüketilmesine yönelik oluşturulan
alanlar/sektörler, boş zamanda gerçekleştirilen organizasyonların,
malzemelerin üretilmesinde ve pazarlanmasında oldukça belirleyici bir rol
oynamaktadır.
Boş zaman ve rekreasyon endüstrisi içerisine
yeme içme hizmetleri, konaklama hizmetleri, ulaşım hizmetleri, rekreasyonel
tesisler, ziyaretçi çekim alanları, çeşitli hizmetler, aracılık hizmetleri, devlet
hizmetleri gibi bir çok sektörün katılması, boş zaman ve rekreasyon ürünlerinin
çeşitlenmesine ve bir çok organizasyon türünün ortaya çıkmasına
sebep olmuştur.
Boş zaman ve rekreasyon endüstrisi içerisindeki
sektörlerin ortaya çıkarmış olduğu hizmet organizasyonlarının çeşitlenmesi ve
gelişmesi, boş zaman ve rekreasyon endüstrisinin büyümesine en büyük
katkıyı yapan ögedir.
Boş zaman ve rekreasyon endüstrisi içerisideki bu tür
organizasyonlara rekreasyonel turizm seyahati organizasyonları, macera
rekreasyonu organizasyonları, spor, konser ve festival seyahati
organizasyonları, sosyal ve eğitim içerikli organizasyonlar, rekreatif alışveriş
organizasyonları, eğlence ve animasyon organizasyonları ve sanayi rekreasyonu
organizasyonları örnek olarak verilebilir.
Boş zaman ve rekreasyon uzmanlarının ve
işletmelerinin ürün portföyünü oluşturan ana başlıklar boş zaman ve rekreasyon
endüstrisini oluşturan sektörlerin ortaya koymuş olduğu organizasyon
türleridir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder