REKREASYON PAZARLAMA PLANININ HAZIRLANMASI
Boş zaman ve rekreasyon pazarında başarılı olabilmenin
yolu doğru bir pazarlama planı yapmaktan geçmektedir.
Boş zaman ve rekreasyon pazarında faaliyet gösteren
bir işletme öncelikle “şu an bulunduğum yer neresidir?” ve “gelecekte
olmak istediğim yer neresidir?” sorularına gerçekçi yanıtlar
vererek, bu iki soru arasında oluşan boşluğa bir köprü kurmalıdır.
Bunu yapabilmenin yolu boş zaman ve rekreasyon
pazarının farklı bölümlerine uygun mal ve hizmetleri üreterek, bunların
pazarlamasından geçmektedir.
Ancak bunun için net ve kesin bir formül olmadığı
gibi bunu hazırlamanın tek bir yolundan da bahsedilemez.
Bu yüzden boş zaman ve rekreasyon pazarlama süreci
esnek olmalı, değişen durumlara adapte olabilmeli ve fırsatlara cevap
verebilmelidir.
Tüm bunların ışığı altında boş zaman ve
rekreasyon pazarlama süreci içerisinde aşağıdaki noktaların önemli olduğunu
ifade edebiliriz.
Organizasyonun iç ve dış çevresi ile ilişkili
araştırmalar yürütmek
Organizasyonun, mal ve hizmetlerinin güçlü ve
zayıf yönlerini belirlemek
Pazarlama hedeflerini oluşturmak
Pazarlama stratejilerini hazırlamak; programları
tanımlamak
Bütçeyi oluşturmak
Stratejileri ve programları izlemek, gözden
geçirmek ve düzeltmek
Bir boş zaman ve rekreasyon pazarlama modelinin
ilk adımı organizasyon politikasının belirlenmesidir.
Organizasyon politikasının belirlenmesi için
organizasyonun görev, vizyon, amaç ve hedeflerinin şekillendirilmesi
gerekir.
Misyon, kelime anlamı itibariyle, bir kişi ya da
topluluğun üstlendiği özel görevdir.
Misyon, boş zaman ve rekreasyon pazarında
faaliyet gösteren bir işletmenin niçin var olduğunu ve ne yapmak
istediğini gösterir.
Her işletme yazılı olsun ya da olmasın bir
misyona sahip olmalıdır.
Misyon, herhangi bir işletmenin var oluş nedenidir ve
stratejik amaçların nasıl gerçekleştirileceğini belirleyen çerçeveyi
oluşturur.
Örneğin; spor ayakkabı, kıyafet ve aksesuarları
tasarımı ve üretimi konusunda dünyanın önde gelen şirketlerinden biri olan Nike
şirketi misyonunu; dünyadaki bütün sporculara ilham sağlamak, farklı, değişik yeni
fikirler geliştirmek ve bunları uygulamak olarak tanımlamaktadır.
Bir rekreasyonel spor tesis işletmesi için de
“Türkiye’de rekreasyonel sporlarının gelişimine katkıda bulunmak” ifadesi
misyonu tanımlayabilir.
Ya da bir sporcu kamp eğitim merkezi için misyon
ifadesi “spor branşlarına yönelik nitelikli sporcu yetiştirmek” olarak
belirlenebilir.
Vizyon, mevcut gerçekler, umutlar,
hayaller, tehlike ve fırsatların bir araya gelmesi ile oluşan geleceğin
tanımlanması için bilinmeyene doğru bir bakış olarak ifade edilir.
Geliştirilen bir vizyonun, işletmenin tüm üyeleri
tarafından paylaşılması, açıklanarak iletilmesi gereklidir.
Geliştirilen vizyonun üyelerin kolayca
anlayabilecekleri kadar yalın, kendi rol, görev ve sorumluluklarına
uygulayabilecekleri kadar işlevsel olması ve bütüncül bir anlayışla
tanımlanması gerekir.
Bu tanımlama sonucunda ortaya çıkan, anlaşılan
ve paylaşılan sonuç ise misyondur.
Tüm bunların ışığı altında vizyon; peşine düşülen bir
hayal, misyon ise; bu hayale kavuşmak için özelleştirilmiş ve
başarılması gereken bir amaçtır.
Amaç, bir işletmenin gelecekte ulaşmayı
düşündüğü durumdur ve strateji oluşumuna temel teşkil etmektedir.
Strateji ve misyon amaçların
gerçekleştirilmesinde araç konumundadır.
Amaçlar, işletmelerin erişmeye çalıştığı uzun
dönemli genel sonuçlar olarak tanımlanabilir.
Hedefler ise amaçlara erişmek için gerekli olan kısa
süreli aşama durumlarını oluşturur.
Ayrıca hedefler daha açık ve ölçülebilir özellikler taşır.
Amaçlar soyut olabilir fakat kesinlikle hedeflerin somut
ve rakamsal olması gerekmektedir.
Örneğin; her yıl yüz adet yeni üye kazanmak ya da her
yıl yeni beş adet sınıfı hizmete sokmak gibi ifadeler bir fitness
merkezi için hedef ifadeleri olarak ele alınabilir
Pazarlama modelinin ikinci adımı pazarlama
araştırması yürütmektir.
Pazarlama araştırmasından elde edilen bilgiler
pazarlama karması için oluşturulacak strateji ve kararlar açısından önemlidir.
Araştırma iki önemli alanda hayati bilgi sağlar.
Bunlar, tüketici ve rekabettir.
Pazarlama araştırması, özel bir pazarlama problemi,
kararı ya da fırsatı ile ilgili bilgilerin sistematik olarak
toplanması, analiz edilmesi ve rapor haline getirilmesidir.
Boş zaman ve rekreasyon pazarlama uzmanı
işletmenin ve pazarlama planının her yönüyle ilgili stratejiler ve
kararları formüle etmek için araştırma sayesinde toplanan bilgilerden
faydalanır.
Pazarlama araştırması genellikle bir problem
üzerinde yoğunlaşır.
Aynı zamanda, büyük veri tabanları
oluşturulabilir ve işletmenin tüketici pazarları ve rakipleri konusunda da
bilgiler elde edebilmesine olanak tanır.
Pazarlama araştırması sonucu elde edilen
bilgiler ışığında hedef pazar belirlendikten sonra, pazarlama karması
kararları geliştirilir.
Pazarlama karmasının amacı seçilen hedef pazara uygun kararların
alınmasıdır.
Bu da pazarlama karma elemanlarının koordine
edilmesi ile mümkün olur.
Boş zaman ve rekreasyon pazarlama uzmanları için
en zor işlerden ve kararlardan biri pazarlama amaçlarını gerçekleştirmek ve
tüketiciyi en iyi şekilde tatmin etmek amacıyla pazarlama karması elemanlarını
bütünleşik olarak kullanmaktır.
Pazarlama karma elemanları ile ilgili stratejik
kararlar belirlendikten sonra bu kararları uygulamak için gerekli bütçenin
oluşturulması gerekir.
Oluşturulan bütçeye bağlı olarak pazarlama
planı ve iletişim uygulamaları yazılı metin haline getirilir.
Bu metnin hazırlanmasının ardından uygulamaya
geçilir ve model uygulamaya yönelik işlemeye başlar.
Modelin son aşamasında pazarlama stratejileri ile
ilgili düzeltmeler ve ayarlamalar yapıldıktan sonra model baştan itibaren tekrar
işlemeye devam eder.
Pazarlaması modelinde oluşan aksaklıklar belirlenip
ele alındıktan sonra bunlarla ilgili gerekli düzeltme veya ayarlamaların
yapılabilmesi için modelin ilgili olan aşamasına geri dönülür.
Bu şekilde boş zaman ve rekreasyon pazarlama
modeli bitmeyen bir süreç olarak işlemeye devam eder.
1960’lı yıllarla beraber özellikle sanayileşmiş batılı
ülkelerde yaşayan bireylerin boş zamanlarının arttığını görmekteyiz.
Ayrıca Gayri Safi Milli Hasılalarının önemli bir
bölümünü hizmet sektöründen sağlayan ekonomilerde boş zaman ve
rekreasyonun önemi her geçen gün artmaktadır.
Tüm bunlara bağlı olarak boş zaman ve rekreasyonun önemli
bir sektörel güce ulaştığını ve sektör içerisinde pazarlama çabalarının
yoğunlaştığını ifade edebiliriz.
Boş zaman ve rekreasyon ile ilgili ürünlerin
genelde hizmet niteliği taşımasından dolayı, hizmetlerin
özelliklerinin bilinmesi fayda sağlayacaktır.
Hizmet kavramı; “bir tarafın diğerine sunduğu,
üretiminin fiziksel bir ürüne bağlı olabildiği gibi olmayadabildiği, elle
tutulamayan ve herhangi bir şeyin sahipliğiyle sonuçlanmayan bir faaliyet ya da
faydadır” şeklinde tanımlanır.
Hizmetler; dokunulmazlık, dayanıksızlık,
ayrılmazlık, türdeş olmamak ve sahipliği olmaması olmak üzere beş temel
özelliğe sahiptir.
Boş zaman ve rekreasyon ile bağlantılı organizasyonlar
tarafından tüketicilere sunulan mal ve hizmetler çok geniş bir yelpazeyi
kapsamakla birlikte, tüketici davranışı ve deneyimi bakımından
değerlendirildiğinde, bir takım belirleyici özelliklerin ortaya çıktığı
görülmektedir.
Bu özellikler şu şekilde ifade edilebilir:
Boş zaman mal ve hizmetleri, çoğunlukla karışık
dağıtım ağlarına sahiptir.
Sunulan boş zamanın fiyatı, sağlanan yardımlar
ve promosyon gibi bazı unsurlar nedeniyle her zaman maliyeti yansıtmaz.
Dışsal etkiler, boş zaman tüketicileri üzerinde
önemli bir etkiye sahiptir.
Boş zaman müşterileri her zaman tüketici
değildir.
Boş zaman tüketicileri, sunulan boş zaman
ürünleri ile ilgili yüksek beklentilere sahiptir.
Boş zaman satın alımları, çoğu zaman diğer unsurların
bir karmasını içerir.
Boş zaman satım alımları çoğu zaman hizmetleri
kapsar.
Boş zaman satım alımları çoğunlukla seyrektir, fakat
bu satın alımlar yüksek harcamaları kapsar.
Boş zaman mal ve hizmetleri çoğunlukla niteliği
gereği yaşam biçimi ile bağlantılıdır.
Boş zaman ve rekreasyon ile ilişkili ürünlerin
genelde hizmet niteliği taşıması ve tüketici deneyimi ile ilişkili olması
deneyim ve boş zaman arasındaki etkileşimi ön plana çıkarmaktadır.
Deneyimsel yorumlamaya göre tüketim; belirli bir
durum içerisinde bir obje (örnek; bir ürün, bir etkinlik, bir insan, bir
fikir) arasındaki etkileşim sonucu ortaya çıkan deneyimdir.
Deneyimlerin iki temel boyutu bulunmaktadır.
İlk boyut müşteri katılımıdır.
Diğer boyut ise ilişki ya da çevresel ilişki olarak
tanımlanmaktadır.
Deneyimin iki boyutuna göre deneyimler dört ayrı
kategoride sınıflandırılmaktadır.
Bu kategoriler; eğlence, eğitim, estetik ve
sürükleyici deneyimlerdir.
Boş zaman ve rekreasyon ürünlerinin genelde
hizmet niteliği taşıması ve deneyim ile olan ilişkisi bu ürünlerin
pazarlamasında geleneksel pazarlama yaklaşımlarının dışında yeni
yaklaşımların ele alınmasını zorunlu hale getirmektedir.
Geleneksel pazarlama yaklaşımına göre pazarlama dört
ana unsurdan oluşur ve bu unsurlar pazarlama karması içerisinde
değerlendirilir.
Geleneksel pazarlama karması; ürün
(product), fiyat (price), dagıtım (place) ve tutundurma (promotion) olmak üzere
dört ana unsurdan oluşur ve bu unsurlar 4P olarak tanımlanır.
Hizmet pazarlamasında ise bu 4P’ye ilave olarak
katılımcılar, hedef kitle (people), fiziksel kanıt (physical evidence) ve
süreç (process) olmak üzere üç unsurdan daha bahsedilir.
Bu unsurlar hizmetlere ait özelliklerle baglantılıdır.
Sonuç olarak, boş zaman ve rekreasyon
pazarlamasının hizmet pazarlaması ile büyük oranda benzerlik göstermesinden
dolayı boş zaman ve rekreasyon pazarlaması planlamasında 7P’den oluşan bu
unsurlar dikkate alınır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder