REKREASYONDA ENDÜSTRİYEL GELİŞİM
Sanayi devriminden önceki toplumlarda iş anlayışı ve
ortamı günlük yaşam ile iç içe geçmişken bunun aksine boş
zaman ayrışmış durumda değildir.
Sanayi devrimi esnasında endüstrileşme ve
organizasyon, iş ve boş zaman arasında oldukça büyük bir ayrım
ortaya çıkarmıştır.
Bu yüzden günlük yaşam içerisinde iş, ön plana
yerleşirken boş zaman, arta kalan zaman dilimine dönüşmüştür.
Endüstrileşmenin ilk evrelerinde de boş zaman, tarih
boyunca olduğu gibi üst tabakaya ait olan insan sınıfları ile
ilişkilendirilmiştir.
Kapitalizm, kentleşme süreci ve endüstrileşme toplum
içerisindeki bölünmelerin artışına sebep olmuştur.
Endüstriyel uygarlığın kat ettiği mesafeye paralel
olarak boş zaman ve iş süreleri arasındaki sınırlar netleşerek, her iki alanın
içeriği belirginlik kazanmıştır.
Endüstriyel ve hatta gelişmekte olan ülkelerde
gözlenen en büyük değişikliklerden biri boş zamanlardaki kayda değer artıştır.
Boş zamanın artışı, bu zaman diliminde etkinlik
yarışına giren sektörlerde canlanmaya neden olmaktadır.
Örneğin, turizm, spor, oyun, hobiler, tüketim,
dinlence ve eğlenceye dayalı endüstriyel alanlarda, boş zaman üzerinde
hâkimiyet mücadelesi veren sektörel faaliyetlerde yoğunlaşma görülmektedir.
Bu faaliyetler bir bütün olarak boş zaman
endüstrisinin doğuşunu beraberinde getirmiştir.
Bu durum, bireyi ya da toplumsal kesimleri boş
zaman ve rekreasyon endüstrisinin direkt hedefi haline getirerek bu
alanda, endüstriyel kuralların hakimiyetinin pekişmesine neden olmuştur.
Bugün Batı toplumlarında endüstriyel aklın
hakimiyetine bağlı olarak, gerçekte endüstriyel etik ve çalışma modelinin
dışına çıkma, onun bağlayıcılıklarından kurtulma şeklinde öne
çıkan boş zaman ve rekreasyon faaliyetleri, paradoksal bir şekilde yine
endüstriyel akla teslim olur tarzda yapılanır hale gelmektedir.
Bu çelişik durum, bireyin özgür seçimini
imkânsız kılarak, endüstriyel ilkelere uymasını, üretici kar maksimizasyonunun
aracı haline gelmesini kaçınılmaz kılmaktadır.
Sanayi devriminden sonra zaman kavramının
sınırları nasıl değişmiştir?
Sanayi öncesi toplumdan sanayileşmiş topluma
geçiş safhasında boş zamanın farklı özellikleri ortaya çıkmıştır.
Kaplan bu farklılıkları aşağıdaki gibi
sıralamıştır.
Boş zamanın özellikleri
Açık Alan
Daha büyük alanlar, akarsular, açık alan
oyunları
Kapalı Alan
Amaca uygun binalar ya da evdeki odalar, kapalı
alan oyunları
Katılım
Boş zamanda kendine güvenmenin, konuşmanın ve
ziyaret etme özelliklerinin sergilendiği durum
Gözlem
Animatörlere güvenen, sosyal medyada bulunan ve
okuyan
Ticari Olmayan
Okullarda, evlerde ve toplumun olduğu
alanlardaki aktivitelerde daha fazla bulunma
Ticari
Eğlence için ödeme yapma istekliliği: tiyatro,
sinema vb.
Birkaç Seçenekli
Birey tiplerinin ve ilgilerinin daha az
çeşitlilikte olduğu
Çok Seçenekli
Birey tiplerinin ve ilgilerinin daha büyük
çeşitlilikte olduğu
Genelleştirilmiş Aktiviteler
Özel oyun becerilerini kullanabilme ya da
geliştirebilme fırsatının azlığı
Özelleştirilmiş Aktiviteler
Daha özelleşmiş eğitim ve oyun becerilerinin
sergilenebildiği
Faydacı Yönelim
Ev ve iş ile ilgili becerilerin bir sonucu
olarak boş zaman
Kültürel Yönelim
Artistik aktivitelere yönelik daha geniş ilgi
Kendiliğinden Gelişen
Oyunun gerçekleştirilmesinde resmi organizasyon
ihtiyacının azlığı
Organize Olmuş
Rekreasyonel uzmanlara bağımlı
Vücut Merkezli
Kuvvet oyunları.
Fiziksel bir işin icra edilmesindeki oyun
Akıl Merkezli
Daha fazla okuma ve yaratıcı aktiviteler
Sınıfsız
Sosyal katmanlara karşı gelen aktiviteler
Sınıfsal
Statünün sembolü olarak boş zaman
Muhafazakar
Oyun şekillerini değiştirmede yavaş
Moda
En yeni modayı ve çılgınlıkları takip etmek
Endüstrileşme sayesinde toplum için daha fazla
materyal ve materyalistik yaşam şekli ile ilişkili olan ürünlerin elde edilme
arzusu ortaya çıkmaktadır.
Sürekli bir şekilde ilerleyen ve sayısı gün
geçtikçe artan materyalist ürünlerin edinimi, kullanımı ve korunması yaşam
hızının daha da artmasına sebep olmaktadır.
Ekonomik sistem üretim araçlarının, ürün dağıtımının
ve hizmetlerin sahibi olan bireyler tarafından yapılan sermaye birikimi ve
yatırımı üzerine kuruludur.
Kapitalizm aynı zamanda rekabet, arz talep
vasıtasıyla fiyatların belirlenmesi, geniş bir kredi sistemi, sözleşme
özgürlüğü, iş gücü piyasası ve özel kar vasıtasıyla oluşan ekonomik motivasyon
tarafından karakterize edilmektedir.
Kapitalizm ihtiyaç duyulmayan materyal objeleri
halka empoze ederek bireyin yeni deneyimler elde edebilmesi için açık/sona
ermiş bireysel arzuların tohumlarını ekmektedir.
Yeni materyal ürünlere ihtiyaç duyulacak ekonomik
sistemin gelişmesi için sınırlar zorlanmaya başlamıştır.
İhtiyacın yaratılması boş zaman deneyimleri gibi yeni
bir alanın doğmasına sebep olmaktadır.
İnsanlar, oyun deneyimlerini, Avrupa
seyahatlerini, insanların bir birbiriyle görüşme fırsatlarının
oluşturulmasını, bir Zen Budist perspektifinden tenis öğrenimini, kauçuk
bir salla vahşi nehirde rafting deneyimini, toplu terapiler vasıtasıyla
kişisel özelliklerin değiştirebilme/geliştirme seminerlerini, şarap yapımını
vb. etkinlikleri boş zaman deneyimi olarak satmaktadır.
Özellikle, çağdaş endüstrileşmiş toplumlarda farklı
ülkeler arasında iletişim ve seyahat olanaklarının ortaya çıkması birçok
gelişmiş ülkede sürekli bir şekilde artan çoğulculuk kültürüne yol
açmaktadır.
Yani, genel bir kültüre ve kimliğe sahip olan pek çok etnik
ve küçük gruplar tarafından paylaşılan, asimilasyona karşı olan ve aynı
değerler ve davranışı sergilemeyen çoğulcu bir endüstriyel kültür
oluşmaktadır.
ABD’de tarihsel olarak kültürel çoğulculuğa yönelik
bir model sunulmaktadır.
Bu sadece Avrupa ve Afrika ile olan tarihsel bağıntısı
ile değil aynı zamanda yeni grupların devam eden göçleriyle
bağıntılı olan göç politikalarıyla ilişkilidir.
Kanada son 20-30 yıldır Avrupa, Asya, Karayip Adaları
ve ABD’den göç aldığı için çoğulcu kültürel yapıyı daha fazla
deneyimlemektedir
Kavram Boş zaman, bireylerin yapmak için memnun
olacakları her şeydir.
Boş zaman sınırsızdır ve kendi kendine sonlanır.
Boş zaman, hoşlanmayı öğreten, sınırlı, bir sonu olan ve
tanımlanabilen deneyimlerin bir setidir.
Davranıştaki çeşitlilik
Kabul edilebilir davranış genişliği.
Kabul edilebilir davranış kısıtlılığı.
Karar davranışı içi standartlar
Kanunlar sınır koyar; boş zaman davranışına karar
vermek için evrensel olmayan gelenekler kabul edilmez.
Örf, adet ve gelenekler davranışı sınırlar; boş
zaman için evrensel standartlar algılanan kültürel zorunluluklara
dayandırılır.
Rol Bireysel ve alt kültürel kimlik boş
zaman davranışı ile ilişkilidir.
Kabile, köy, yerel ve ulusal kimlik boş zaman
davranışı ile ilişkilidir.
Rol problemleri Ahlaki bir şekilde boş
zaman davranışına karar verme zorluğu; anlam eksikliğinden dolayı boş zaman
değerleri üzerinde tartışma vardır.
Deneyim ya da alternatiflerin eksikliği; yabancı
olanın zulmü; bir sosyal kontrol aracı olarak boş zamanı kullanma kolaylığı
Devletin rolü Rekreasyon ihtiyaçlarının
belirlenme zorluğu; sadece seçilmiş hizmet çeşitliliği ya da belirli alt kültür
ya da gruplara orantısız bir şekilde hizmetlerin sağlanabilmesi.
Rekreasyon ihtiyaçlarının belirlenme kolaylığı; genel
bir payda olarak hizmetlerin sağlanabilmesi.
Ticari organizasyonların rolü
Ticari sektörün daha farklı fırsatlara sahip olması;
bireye yiyecek ve içecek ya da alt kültürlerin gereksinimlerini
karşılayabilecek yaratıcı ihtiyaçları bulmak daha kolaydır.
Ticari sektörün sınırlı fırsatlara sahip olması;
bireye yiyecek ve içecek ya da alt kültürlerin gereksinimlerini
karşılayabilecek yaratıcı ihtiyaçları bulmak daha zordur.
Kültürel çoğulculuk, zevk için yapılacak bir şeyin bireysel
seçiminde boş zamanın rolünü vurgulamaktadır.
Böylesi davranışların sınırları kanunlarla, kişisel
ilginin bir ifadesi olarak sunulan aktiviteyle ya da diğerlerinin
kültüründen ziyade bireyin yaşam şekliyle tanımlanmaktadır.
Moda ve yaratılan boş zaman ihtiyaçları yapmaya değer
olan şeyin karşılanmasıyla boş zaman deneyimi tüketimi için gerekli olan
harcamaya ve daha fazla yeniklere sebep olabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder