REKREASYONUN SINIFLANDIRILMASI
Rekreaktif faaliyetler yapıldığı yer, zaman, katılımcı
sayısı gibi birçok faktöre bağlı olarak sınıflandırılabilir.
Yapılan bu sınıflamalarda göz ardı edilmemesi
gereken, yapılan rekreasyonel faaliyetlerin birden çok sınıflamanın içerisinde
yer alabileceğidir.
Örneğin basketbol oynamak kentsel, grup, aktif, sosyal
vb. birçok sınıflamaya dâhil edilebilir.
Etkinliklere Katılma Şekline Göre Rekreasyon
Aktif Rekreasyon;
Rekreasyonel aktiviteye bireylerin aktif katılımıyla
oluşan hareketli ve dinamik bir rekreasyondur.
Aktif rekreasyona en önemli örnek spor
yapmaktır.
Diğer aktif rekreasyon faaliyetleri de bir müzik
aleti çalmak, şarkı söylemek, tiyatro ve gösterilerde aktif rol almak, seyahat
etmek vb. faaliyetlerdir.
Rekreasyon;
insanların kendilerinden bir şey katmadıkları ya da yapmak için aktif enerji
sarf etmedikleri, etkinliklere katılmak yerine izledikleri, seyirci
oldukları rekreasyon türüdür.
Televizyonda tenis maçı izlemek, bir stadyumda
futbol karşılaşmasına gitmek, tiyatro oyunu izlemek vb. faaliyetlerdir.
Yerel Sınıflamaya Göre Rekreasyon
Kentsel Rekreasyon;
Kent
sınırları içerisinde özellikle merkezde, açık veya kapalı alanlarda yapılan
aktivitelerdir.
Daha çok kısa süreli boş zamanlarda ve
insanların yakın çevrelerinde kolayca ulaşabilecekleri faaliyetlerden
oluşmaktadır.
Sinema, tiyatro, eğlence yerleri, hayvanat
bahçesi, müze, şehir parklarında yapılan aktiviteler kentsel alanda
yapılan rekreasyonel faaliyetlere örnek olarak gösterilebilir.
Kırsal Rekreasyon;
Şehir merkezinin dışında çoğunlukla işlevsel,
manzarası güzel, rekreatif aktiviteleri yapmaya uygun orman, su kenarı ve
dağlık bölgelerde yapılan aktivitelerdir.
Kırsal rekreasyon faaliyetlerine; zevk için yapılan
yürüyüşler, su sporlarıyla uğraşma, balık tutma, dağcılık, motor sporları,
bisiklet binme, doğa incelemeleri, arkeoloji, mağaracılık, deniz altı
faaliyetleri, piknik yapma gibi etkinlikler örnek olarak verilebilir.
Mekânsal Açıdan Rekreasyon
Açık Alan Rekreasyonu;
Açık
havada yapılan, arazi kullanımı olan ve doğa ile iç içe yapılan faaliyetleri
kapsamaktadır.
Açık alanlardaki hareket özgürlüğü bireyin ya da
grubun doğal kaynakları en verimli şekilde kullanması ile dinamik durum
içerisinde bire bir yer almasını sağlamaktadır.
Katılımcılar bu aktivitelerde gruba ait olma,
sinerji yaratma, beraber iş yapabilme yeteneği, ortak paylaşım, risk alma,
özgüven, liderlik, çözüm odaklı strateji geliştirme vb. bireysel ya da
gruba özgü oluşabilecek temel kişilik yapılanmasına özgü davranışlarının
canlanması ya da daha da aktif hale gelmesini amaçlamaktadır.
Balonla gezme, bungee jumping, yüzme ve milli
parklarda, tabiat parklarında ve orman içi dinlenme alanlarında yapılan
faaliyetler açık alan rekreasyonuna örnek olarak verilebilir.
Kapalı Alan Rekreasyonu;
Binalarda
ya da üzeri bir çeşit çatı sistemi ile kapatılmış mekânlarda yapılan
rekreasyonel aktivitelerdir.
Açık alan rekreasyonu doğa ve hava koşulları ile
yakından ilgili iken, kapalı alan rekreasyonunda bu koşulların pek bir
önemi yoktur.
Bu ise, kapalı alan rekreasyon faaliyetlerinin
istenilen zamanlarda yapılabilmesine olanak tanımaktadır.
Kapalı yüzme havuzunda akşamları yüzmek, kapalı
bir mekân da satranç oynamak, evde televizyon seyretmek, bilgisayar oyunu
oynamak, kapalı spor salonunda basketbol oynamak, bir fitness salonunda ağırlık
çalışmak, sinema salonunda film seyretmek vb.
aktivitelerdir.
Katılımcıların Sayısına Göre Rekreasyon Bireysel
Rekreasyon;
İnsanların
yalnız olarak boş zamanlarında gerçekleştirdikleri faaliyetlerdir.
Örneğin; Evde tek başına müzik dinlemek, tek başına
yapılan yürüyüş faaliyeti vb.
Grup Rekreasyonu;
İnsanların grup halinde boş zamanlarını
değerlendirmeleridir.
İnsanlar grup rekreasyon aktiviteleri katılımı sayesinde bir
grubun üyesi olur ve o topluluğun özelliklerini taşırlar.
Grup rekreasyon faaliyetlerine takım sporları
müsabakaları, toplu piknik ve rekreatif olarak yapılan toplu müzik
aktiviteleri örnek gösterilebilir.
Fonksiyonel Açıdan Rekreasyon
Ticari Rekreasyon;
Rekreatif
ihtiyaçlar çeşitli kurum ve kuruluşların sunduğu hizmetlerden masrafsız olarak
giderebileceği gibi kar amacıyla sunulan hizmetler de aynı amaçla
satın alınabilir.
Bu tür hizmetler rekreasyoniste büyük kolaylık
sağlamaktadır.
Ticari rekreasyon faaliyetlerine; temalı parklar, özel
spor alanları ve özel eğlence mekânları örnek olarak gösterilebilir.
Sosyal Rekreasyon;
İnsanların sosyal ilişkiler kurmak ve kurulan bu
ilişkileri kuvvetlendirmek ve geliştirmek için katıldıkları
etkinliklerdir.
Arkadaş toplantıları, doğum günleri, partiler,
yemekler, davetlere katılma sosyal rekreasyon aktiviteleri arasında
sayılabilir.
Artistik (Estetik) Rekreasyon;
Pasif
niteliktedir ve daha çok aktif rekreasyondan hoşlanmayan insanlar için sergiye
gitme, ünlü müzik yapıtlarını dinleme gibi eylemlerden oluşmaktadır.
Entellektüel (Zihinsel) Rekreasyon;
Birçok birey rekreasyon aktivitelerine katılırken
bilgi ve anlayışlarını arttırarak yaşamlarını zenginleştirmeyi
hedeflerler.
Bu aktiviteler öğrenme ve zihin üzerinde
yoğunlaşır.
Pasif bir nitelik taşıyan bu eylemler, daha çok yüksek
eğitim ve kültür düzeyinde insanların yaptıkları rekreasyon
faaliyetleridir.
Örneğin; sanat ve politika toplantılarına
katılma, konferanslara gitme gibi etkinliklerdir.
Zamansal Açıdan Rekreasyon
Günlük Rekreasyon;
Genellikle bireyin yakın çevresinde, oldukça kısa
mesafelerde gün içindeki boş zamanlarında gerçekleştirdiği rekreasyon
aktiviteleridir.
Ev hanımlarının gün içinde ev işlerinden arta kalan
boş zamanlarında arkadaşlarıyla yaptığı aktiviteler, öğrencilerin ders
aralarında arkadaşlarıyla basketbol, masa tenisi vb. oyunlar oynaması ve
çalışanların çalışma saatleri arasında gerçekleştirdiği bireysel ve grup
aktiviteleri günlük rekreasyona örnek olarak verilebilir.
Tatil Rekreasyonu
Hafta
sonu, bayram ve yıllık tatillerde oluşan boş zamanlarda gerçekleştirilen
aktiviteleri kapsar.
Tatil rekreasyonu üç alt grupta toplanabilir.
Bu alt gruplardan ilki hafta sonu rekreasyonudur.
Bireylerin hafta sonlarındaki boş zamanlarında
gerçekleştirdiği rekreasyon faaliyetleri bu grupta yer alır.
Hafta sonu rekreasyonuna bireylerin, bireysel
veya toplu olarak sinemaya gitmesi veya taraftarı olduğu bir takımın maçını
izlemesi örnek olarak verilebilir.
Tatil rekreasyonunda ikinci alt grup bayram
rekreasyonudur.
Bireylerin milli ve dini bayram tatillerinde gerçekleştirdikleri rekreasyon
faaliyetlerinden oluşur.
Tatil rekreasyonunda son alt grup ise
yıllık izin zamanlarında yapılan yıllık tatil rekreasyonudur.
Yıllık izin zamanlarında yurtiçi ve yurtdışına yapılan
geziler, yüzme ve kayak bu tip rekreasyona örnek olarak verilebilir.
Değişken Rekreasyon;
Çalışan
bireylerin emekli olduktan sonra yaptıkları rekreasyonel etkinliklerini
içerir.
Değişken rekreasyona en tipik örnekleri bayanların
emekli olduktan sonra yaptıkları el sanatları faaliyetleri ve grup halinde
yapılan gezilerdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder