27 Kasım 2022 Pazar

 DÜNYADA YEMEK TURİZMİ

 

Dünya literatüründe yemek turizmi, gastronomi turizmi ya da mutfak turizmi olarak adlandırılan turizm türü, bir yere özgü yemeği tatmak amacıyla yapılan seyahatleri kapsıyor.

 Bazı tanımlamalar bu seyahati ülkeler arası seyahat bazında kabul ederken, bazı tanımlamalar ise aynı il içinde özel bir yemeği tatmak için  başka bir ilçeye doğru yola koyulanı bile kapsama dahil ediyor.

 Yemek turizminin en gelişmiş türleri kuşkusuz yöresel lezzetler.

 Bir yöreye özgü yemekler, özellikle de düzenli yapılan etkinliklerle tanıtıldığında binlerce kişiyi o bölgeye çekebiliyor.

Yöresel yemeklerin yanı sıra şarap turizmi, çikolata turizmi, bira turizmi en çok rastlanan yemek turizmi kategorileri olarak öne çıkıyor.

 GURME, ENDÜSTRİNİN KÜÇÜK BİR PARÇASI:

 Yemek için seyahat edenlerin profili incelendiğinde, çok küçük bir kısmın kendini ‘gurme’ olarak tanımladığı ortaya çıkıyor.

Dünya Yemek Seyahatleri Birliği verilerine göre, yemek için seyahat edenlerin ancak yüzde 8.1’i kendine ‘gurme’ diyor.

Bu noktadan hareketle, yemek turizmi kavramının ‘elit’ bir kategoriye sıkışıp kalmaması amacıyla yemek turizminin kapsamı damak zevkinin peşinde yola çıkanların tamamı olarak kabul ediliyor.

 TURİSTLERİN %88.2’Sİ ‘DESTİNASYON SEÇERKEN YEMEK ÇOK ÖNEMLİ’ DİYOR:

Birleşmiş Milletler (BM) Dünya Seyahat Örgütü’ne göre, dünya turizm gelirleri içerisinde yeme-içme harcamalarının payı yüzde 30 seviyesinde.

 Turistlerin yüzde 88.2’si “Seyahat için destinasyon seçme kararımda yemek çok önemli” diyor.

 Sadece yüzde 11.8 gibi küçük bir kesim “Yemek, destinasyon seçimlerimde küçük bir role sahip” cevabını veriyor.

 Buna karşılık, turistlerin kendi ülkelerinde yemek turizminin temelini oluşturacak gastronomi markaları olduğuna ilişkin inançları ise oldukça zayıf.

 Sadece yüzde 32.3’lük bir kesim “Benim ülkemde gastronomi alanında marka ürünler var” diyor.

 YEMEK TURİZMİ İÇİN MUTLAKA ETKİNLİK GEREKİYOR:

 Yemek turizmiyle ilgili faaliyetlerin başında etkinlikler geliyor.

Dünyada yemek turizmiyle ilgili faaliyette bulunan kuruluşların yüzde 80’e yakını yemek etkinliklerine yönelik ürün ürettiklerini söylüyor.

 Bunu yemek turları ve aşçılık workshop’ları izliyor.

 YEMEK TURİZMİNDE EN ÖRGÜTLÜ ÜLKE ABD:

Gastronomi turizmi deyince akla Kıta Avrupa’sından Akdeniz ülkeleri gelse de, dünyada bu iş için en çok örgütlenen ülke ABD olarak çıkıyor.

Yemek turizmiyle ilgili faaliyette bulunan restoran, aşçılık okulu, seyahat acentası, otel gibi ilgili tüm paydaşları baz alan sıralamaya göre, ABD’de 17 bin 879 topluluk yemek turizmi için çalışıyor.

Dünyada yemek turizminde en aktif 50 ülkenin toplamında ise  bu rakam 33 bin 522 olarak hesaplanıyor.

 Bir başka deyişle, yemek turizmi için çalışan kurum, şirket  ya da toplulukların yüzde 53’ü ABD’de bulunuyor.

TÜRKİYE’DE YEMEK TURİZMİYLE İLGİLİ ÇALIŞAN 94 TOPLULUK VAR:

  Türkiye’de yemek turizmiyle ilgili faaliyette bulunan kurum, şirket, toplulukların sayısı sadece 94.

 Bu rakamla dünya sıralamasında 23’üncü olabilen Türkiye; ABD, Avustralya, Kanada gibi denizaşırı rakiplerinin yanı sıra Fransa, İspanya, Yunanistan gibi pek çok Akdeniz ülkesinin de gerisinde yer alıyor.

TABLO 2: TÜRKİYE 23’ÜNCÜ SIRADA Sıra

Ülke

Yemek Turizmiyle ilgili  kurum, şirket, topluluk sayısı

1

ABD

17.879

2

İsveç

5.345

3

Kanada

3.441

4

İngiltere

1.088

5

Yeni Zelanda

612

6

Avustralya

520

7

Danimarka

388

8

İtalya

377

 

DÜNYA İNGİLTERE’DE SARIMSAK, MAINE’DE İSTAKOZ, İTALYA’DA MANTAR PEŞİNDE:

Dünyada yemek odaklı en çok turist çeken etkinliklerin pek çoğu ABD’de gerçekleşiyor.

Örneğin, 1948’den bu yana düzenlenen ve 3 gün süren Maine İstakoz Festivali’ni binlerce kişi ziyaret ediyor, yerlisi olmayan ziyaretçilerden gelen ekonomik katkı 1 milyon dolar olarak açıklanıyor.

Yine San Francisco’da düzenlenen Street Food Festival, sokakta düzenlenen ve 50 bin kişiyi ağırlayan bir etkinlik.

  İngiltere’deki Isle of Wight’ta düzenlenen ve 2 gün süren Sarımsak Festivali ise sarımsaklı her tür yemeği kapsayan bir etkinlik.

 Avustralya’da düzenlenen Melbourne Yemek ve Şarap Festivali, İtalya Alba’da düzenlenen Mantar Festivali, Fransa’da düzenlenen onlarca yemek ve şarap festivalleri de yemek turizminin en önemli çekim merkezleri olarak öne çıkıyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

REKREASYON EĞİTİMİNİ PROGRAMLAMA SÜRECİ   Rekreasyonel etkinliklerin bireylerde gelişim sağlaması eğitim programları ile olanaklıdır. ...