DÜNYADA YEMEK TURİZMİ
Dünya
literatüründe yemek turizmi, gastronomi turizmi ya da mutfak turizmi olarak
adlandırılan turizm türü, bir yere özgü yemeği tatmak amacıyla yapılan
seyahatleri kapsıyor.
Bazı
tanımlamalar bu seyahati ülkeler arası seyahat bazında kabul ederken, bazı
tanımlamalar ise aynı il içinde özel bir yemeği tatmak için başka
bir ilçeye doğru yola koyulanı bile kapsama dahil ediyor.
Yemek
turizminin en gelişmiş türleri kuşkusuz yöresel lezzetler.
Bir
yöreye özgü yemekler, özellikle de düzenli yapılan etkinliklerle tanıtıldığında
binlerce kişiyi o bölgeye çekebiliyor.
Yöresel
yemeklerin yanı sıra şarap turizmi, çikolata turizmi, bira turizmi en çok
rastlanan yemek turizmi kategorileri olarak öne çıkıyor.
GURME,
ENDÜSTRİNİN KÜÇÜK BİR PARÇASI:
Yemek
için seyahat edenlerin profili incelendiğinde, çok küçük bir kısmın
kendini ‘gurme’ olarak tanımladığı ortaya çıkıyor.
Dünya Yemek
Seyahatleri Birliği verilerine göre, yemek için seyahat edenlerin ancak yüzde
8.1’i kendine ‘gurme’ diyor.
Bu noktadan
hareketle, yemek turizmi kavramının ‘elit’ bir kategoriye sıkışıp kalmaması
amacıyla yemek turizminin kapsamı damak zevkinin peşinde yola çıkanların tamamı
olarak kabul ediliyor.
TURİSTLERİN
%88.2’Sİ ‘DESTİNASYON SEÇERKEN YEMEK ÇOK ÖNEMLİ’ DİYOR:
Birleşmiş
Milletler (BM) Dünya Seyahat Örgütü’ne göre, dünya turizm gelirleri içerisinde
yeme-içme harcamalarının payı yüzde 30 seviyesinde.
Turistlerin
yüzde 88.2’si “Seyahat için destinasyon seçme kararımda yemek çok önemli”
diyor.
Sadece
yüzde 11.8 gibi küçük bir kesim “Yemek, destinasyon seçimlerimde küçük bir role
sahip” cevabını veriyor.
Buna
karşılık, turistlerin kendi ülkelerinde yemek turizminin temelini
oluşturacak gastronomi markaları olduğuna ilişkin inançları ise oldukça zayıf.
Sadece
yüzde 32.3’lük bir kesim “Benim ülkemde gastronomi alanında marka ürünler var”
diyor.
YEMEK
TURİZMİ İÇİN MUTLAKA ETKİNLİK GEREKİYOR:
Yemek
turizmiyle ilgili faaliyetlerin başında etkinlikler geliyor.
Dünyada yemek
turizmiyle ilgili faaliyette bulunan kuruluşların yüzde 80’e yakını yemek
etkinliklerine yönelik ürün ürettiklerini söylüyor.
Bunu
yemek turları ve aşçılık workshop’ları izliyor.
YEMEK
TURİZMİNDE EN ÖRGÜTLÜ ÜLKE ABD:
Gastronomi
turizmi deyince akla Kıta Avrupa’sından Akdeniz ülkeleri gelse de, dünyada
bu iş için en çok örgütlenen ülke ABD olarak çıkıyor.
Yemek
turizmiyle ilgili faaliyette bulunan restoran, aşçılık okulu, seyahat
acentası, otel gibi ilgili tüm paydaşları baz alan sıralamaya göre, ABD’de 17
bin 879 topluluk yemek turizmi için çalışıyor.
Dünyada yemek
turizminde en aktif 50 ülkenin toplamında ise bu rakam 33 bin 522
olarak hesaplanıyor.
Bir başka
deyişle, yemek turizmi için çalışan kurum, şirket ya da
toplulukların yüzde 53’ü ABD’de bulunuyor.
TÜRKİYE’DE
YEMEK TURİZMİYLE İLGİLİ ÇALIŞAN 94 TOPLULUK VAR:
Türkiye’de
yemek turizmiyle ilgili faaliyette bulunan kurum, şirket, toplulukların
sayısı sadece 94.
Bu
rakamla dünya sıralamasında 23’üncü olabilen Türkiye; ABD, Avustralya,
Kanada gibi denizaşırı rakiplerinin yanı sıra Fransa, İspanya, Yunanistan
gibi pek çok Akdeniz ülkesinin de gerisinde yer alıyor.
TABLO 2:
TÜRKİYE 23’ÜNCÜ SIRADA Sıra |
Ülke |
Yemek
Turizmiyle ilgili kurum, şirket, topluluk sayısı |
1 |
ABD |
17.879 |
2 |
İsveç |
5.345 |
3 |
Kanada |
3.441 |
4 |
İngiltere |
1.088 |
5 |
Yeni Zelanda |
612 |
6 |
Avustralya |
520 |
7 |
Danimarka |
388 |
8 |
İtalya |
377 |
DÜNYA
İNGİLTERE’DE SARIMSAK, MAINE’DE İSTAKOZ, İTALYA’DA MANTAR PEŞİNDE:
Dünyada yemek
odaklı en çok turist çeken etkinliklerin pek çoğu ABD’de gerçekleşiyor.
Örneğin,
1948’den bu yana düzenlenen ve 3 gün süren Maine İstakoz Festivali’ni
binlerce kişi ziyaret ediyor, yerlisi olmayan ziyaretçilerden gelen
ekonomik katkı 1 milyon dolar olarak açıklanıyor.
Yine San Francisco’da
düzenlenen Street Food Festival, sokakta düzenlenen ve 50 bin kişiyi
ağırlayan bir etkinlik.
İngiltere’deki
Isle of Wight’ta düzenlenen ve 2 gün süren Sarımsak Festivali ise
sarımsaklı her tür yemeği kapsayan bir etkinlik.
Avustralya’da
düzenlenen Melbourne Yemek ve Şarap Festivali, İtalya Alba’da düzenlenen
Mantar Festivali, Fransa’da düzenlenen onlarca yemek ve şarap festivalleri
de yemek turizminin en önemli çekim merkezleri olarak öne çıkıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder