TÜRKİYE’DE YEMEK TURİZMİ
TURİZM
GELİRLERİNİN 5’TE BİRİ YEME İÇMEDEN:
Türkiye’de
turizm gelirleri içinde en büyük pay yeme içmenin.
Konaklamanın
da önünde gelen ve ilk sıraya oturan yeme içme harcamalarının toplam gelirler
içinde payı yüzde 20 ile 25 arasında gidip geliyor.
2004
yılında Türkiye’nin turizm gelirlerinin toplamı 17 milyar dolar düzeyinde iken
gelen turistin yeme içme için yaptığı harcama 3.1 milyar dolar düzeyindeydi.
Bu rakam
aradan geçen 11 yıl içinde iki katı da aşarak 6 milyar 523 milyar dolara
ulaştı.
Aynı
dönemde turizm gelirleri ise 17 milyar dolardan 34.3 milyar dolara çıktı.
2014 yılı
sonu itibarıyla turistlerin Türkiye’de yaptığı toplam harcama içinde yemeğin
payı yüzde 19-20’lerde.
Bu da
turizm gelirlerinin 5’te biri yeme içmeden geliyor demek.
Türkiye’de
turist başına harcama 828 dolar, bunun 157 doları yeme –içme için
harcanmış oluyor.
Hedef
gastronomi turizmi ile bu rakamı önce 200 ardından da 250 dolarlara
çekmek.
TURİST
58.8 MİLYAR DOLARI BOĞAZINA HARCADI:
2004
yılından 2014 sonuna kadar Türkiye’nin elde ettiği turizm gelirlerinin toplamı
275 milyar 537 milyon dolara ulaştı.
Yani 11
yıllık süreçte çeyrek trilyon dolardan fazla turizm gelirine imza atıldı.
Bu dönemde
gelen turistlerin yeme içmeye harcadığı miktar ise toplamda 58
milyar 845 milyon doları buldu.
TABLO 3:
YABANCI TURİSLER 2014 YILINDA YEMEYE 6.5 MİLYAR DOLAR HARCADI Yıl |
Turizm geliri
(bin $) |
Yeme içme
harcaması (bin $) |
Yeme içmenin
toplamdan aldığı pay (%) |
2004 |
17.076.609 |
3.158.780 |
18.4 |
2005 |
20.322.111 |
3.690.171 |
18.1 |
2006 |
18.593.947 |
3.899.512 |
20.9 |
2007 |
20.042.501 |
4.746.747 |
23.6 |
2008 |
25.415.068 |
5.774.961 |
22.7 |
2009 |
25.064.481 |
5.975.660 |
23.8 |
2010 |
24.940.996 |
5.841.251 |
23.4 |
2011 |
28.115.693 |
6.440.577 |
22.9 |
2012 |
29.351.445 |
6.210.047 |
21.1 |
2013 |
32.308.991 |
6.583.641 |
20.3 |
2014 |
34.305.904 |
6.523.852 |
19 |
TÜRKLER YURT
DIŞINDA BOĞAZINA DAHA ÇOK HARCIYOR:
Türkiye’nin
turizm giderlerine bakıldığında son 11 yılda rakamın 2.9 milyar dolardan
5.4 milyar dolara ulaştığı görülüyor.
2004 yılında
turizm giderleri içinde yeme içmenin aldığı pay yüzde 27 ile 792 milyon
dolardı.
2004
yılında ise 5.4 milyar dolarlık turizm gideri içinde Türklerin yeme içmeye
ayırdığı pay yüzde 28 ile 1.5 milyar doları aştı.
Yani 2014
yılında yurt dışına tatile giden 7 milyon 982 bin vatandaşımızın yaptıkları
harcamanın dörtte birinden de fazlası bu alana gitti.
Yurt dışında
kişi başına 685 dolar harcama yapan vatandaşlarımız bu rakamın 194
dolarını yeme içmeye harcadı.
TOPLAM 124
YEMEĞİMİZ TPE’DEN TESCİLLİ:
Hem yurt
içinde hem de yurt dışında tanıtım yapabilmek için coğrafi işaretle
tescillenmiş ürünler, yani belirli bir yöreye özgü olduğu kamu
kurumları tarafından onaylanmış ürünler çok önemli.
Türkiye’nin
zengin mutfağında tescillenmiş ürün sayısı henüz çok az.
Türk Patent
Enstitüsü’nden coğrafi işaret belgesi almış gıda sayısı 124.
En çok
coğrafi işaret almış yemek Erzurum’da bulunuyor.
Erzurum;
civil peyniri, kadayıf dolması, küflü civil peyniri, karnavas dut pekmezi,
Oltu cağ kebabı ve İspir kuru fasülyesi için coğrafi işaret almış durumda.
Erzurum’u
sırasıyla Kayseri, Manisa, Mersin, Mardin, Afyon, Bursa ve İzmir takip
ediyor.
TABLO
5: YEMEKTE TESCİL LİDERİ ERZURUM Sıra |
İl |
Tescil sayısı |
Tescilli
ürünler |
1 |
Türkiye/Anonim |
7 |
Türk ahududu
likörü, Türk gül likörü, Türk kayısı likörü, Türk vişne likörü, Türk çilek
likörü, rakı, Türk rakısı |
2 |
Erzurum |
6 |
Civil
peyniri, kadayıf dolması, küflü civil peyniri, karnavas dut pekmezi, Oltu cağ
kebabı, İspir kuru fasülyesi |
3 |
Kayseri |
6 |
Develi
cıvıklısı, Kayseri mantısı, Kayseri pastırması, Kayseri sucuğu, tomarza kabak
çekirdeği, yamula patlıcanı |
4 |
Manisa |
6 |
Domat
zeytini, uslu zeytini, Ege sultani üzümü, Kırkağaç kavunu, Salihli kirazı,
Salihli odun köfte |
5 |
Mersin |
6 |
Anamur muzu,
Mersin cezeryesi, Mut kayısısı, Tarsus beyazı üzüm topacık, Tarsus yayla
bandırması, Tarsus şalgamı |
6 |
Mardin |
5 |
Mardin
kaburga dolması, Mardin kibe, |
|
|||
7 |
Afyon |
4 |
Afyon
kaymağı, Afyon pastırması, Afyon sucuğu, Çay ilçesi vişnesi |
8 |
Bursa |
4 |
Gemlik
zeytini, İnegöl köfte, Kemalpaşa tatlısı, Mustafa Kemal Paşa peynir tatlısı |
9 |
İzmir |
4 |
Bergama kozak
çam fıstığı, Bozdağ kestane şekeri, Ödemiş patatesi, Ege inciri |
10 |
Kahramanmaraş |
4 |
Andırın
tirşiği, Maraş biberi, Maraş tarhanası, Çağlayancerit cevizi |
11 |
Samsun |
4 |
Bafra pidesi,
Samsun kaz tiridi, Samsun simidi, Terme pidesi |
12 |
Siirt |
4 |
Pervari balı,
Siirt büryan kebabı, Siirt fıstığı, Siirt perde pilavı |
185 YEMEĞİMİZ
TESCİL İÇİN SIRADA:
Türk
Patent Enstitüsü’nden coğrafi işaret almak için başvuruda bulunmuş ve
başvurusunun sonuçlanmasını bekleyen gıda ürünü sayısı 185.
En çok sayıda
yemeği tescil için bekleyen il Şanlıurfa.
Şanlıurfa
26 yemeğinin coğrafi işaretle tescillenmesini bekliyor.
Bu
yemekler arasında, Urfa ciğer kebabı, Miftahi tas kebabı, Urfa pancar
boranası, Urfa eşkilisi, Urfa soğan kebabı gibi ürünler bulunuyor.
TABLO 6:
BAŞVURUDA ŞANLIURFA VE ORDU YARIŞIYOR Sıra |
İl |
Başvuru
yapmış ürün sayısı |
1 |
Şanlıurfa |
26 |
2 |
Ordu |
25 |
3 |
İzmir |
9 |
4 |
Çanakkale |
8 |
5 |
Manisa |
8 |
6 |
Aydın |
7 |
7 |
Balıkesir |
6 |
8 |
Konya |
6 |
9 |
Kahraman. |
5 |
MESİR
MACUNU, TÖREN KEŞKEĞİ VE TÜRK KAHVESİ UNESCO LİSTESİNDE:
Gastronomi
kültürel değerler içinde de büyük öneme sahip.
UNESCO’nun
İnsanlığın Somut Olmayan Kültürel Mirası Listesi bu açıdan büyük önem
taşıyor.
Kasım
2011’de Geleneksel Tören Keşkeği, 6 Aralık 2012’de Mesir Macunu Festivali,
2013 yılında da Türk Kahvesi ve Geleneği bu listeye girdi.
GAZİANTEP
YEME İÇME KÜLTÜRÜ İLE UNESCO’YA BAŞVURDU:
Bu yönde
atılan en önemli adımlardan biri de mutfağı ile ünlü Gaziantep’ten geldi.
2014 yılı
içinde Gaziantep Büyükşehir Belediyesi tarafından şehrin yeme içme
kültürünün UNESCO’nun Somut Olmayan Kültürel Miras programına girmesi için
başvuru yapıldı.
Gaziantep
“Dünya, Yiyecek ve İçecek Turizmi 2019” yılına da aday oldu.
- Zengin bir
mutfağı olan Türkiye’de mutlaka bir gasronomi haritası çıkarılmalı.
- Uzakdoğu’dan
başlayan gastronomi turları diğer ülkelere de yaygınlaştırımalı.
- ABD’de
olduğu gibi yeme-içme festivalleri gündeme gelmeli.
- İl
bazında yöresel lezzetler ortaya çıkarılmalı.
- Aşçılık
okulları ve gastronomiye ağırlık veren yüksek öğretim kurumlarının sayısı
artırılmalı.
- Nasıl İtalya
turizm tanıtımını yaparken kültürel mirasının yanı sıra pasta dediği
makarnayı ve pizzayı pazarlıyorsa, Fransa şarap ile anılıyorsa Türkiye de kendi
lezzetlerini de tanıtımının içine katmalı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder