REKREASYON YÖNETİMİ VE ORGANİZASYON İLİŞKİSİ
Yönetim faaliyetinde amaçların gerçekleştirilmesi
için, insan ve malzeme kaynaklarının koordine edilmesi gerektirmektedir.
Organizasyon, birden fazla kişi veya grubun,
ortak bir çalışma düzeni ile belirlenmiş amaçlara ulaşmak üzere oluşturdukları yapılanma
şekli olarak ifade edilebilir.
Yönetim sürecinin sağlıklı bir şekilde
işleyebilmesi için, düzgün bir organizasyonun oluşturulması gerekmektedir.
Organizasyon, belli bir hedefe ulaşmak için bir
araya gelmiş bireylerin yapılanma şeklini, bu bireylerin tamamını veya bir
kurum, kuruluş ya da teşkilatı belirtebilir.
Rekreasyon endüstrisi oldukça karmaşık bir
yapıya sahiptir.
Ancak bu yapı içerisinde, rekreasyon alanlarının
ve rekreasyon aktivitelerinin teminini sağlayan üç tip organizasyondan
bahsedilebilir.
Bu organizasyonlar kendi içinde yerel ve ulusal
olarak ayrılan kamu organizasyonları, özel sektör organizasyonları ve kar
amacı gütmeyen diğer bir ifadeyle gönüllü organizasyonlardır.
Rekreasyon alanlarının ve rekreasyon aktivitelerinin
teminini sağlayan organizasyonlar; kendi içinde yerel ve ulusal olarak
ayrılan kamu organizasyonları, özel sektör organizasyonları ve kar
amacı gütmeyen organizasyonlar olarak sınıflandırılır.
Kamu Sektörü Organizasyonları
Kamu sektörü, ağırlıklı olarak merkezi veya
yerel hükümet tarafından fon sağlanan bir dizi organizasyon ve tesisi
kapsar.
Kamu sektörü organizasyonları, devletin sahibi
olduğu organizasyonlardır.
Bu organizasyonlar yerel yönetimlerin de
olabilirler.
Kamu organizasyonları kendi içinde yerel ve ulusal
olarak ayrılmaktadır.
Yerel Yönetim
Organizasyonları
Yerel yönetimlerin rekreasyon hizmetleri; yasal
zorunluluklar ve finansman kaynakları gibi kriterlere göre şu şekilde
sıralanabilir;
• Rekreasyon merkezleri ve yüzme havuzları
• Kütüphaneler
• Sanat merkezleri
• Parklar ve bahçeler
• Müzeler
Yerel yönetimlerin olağan rekreasyon hizmetleri;
rekreasyon merkezleri ve yüzme havuzları, kütüphaneler, sanat merkezleri,
parklar, bahçeler ve müzeler olarak sıralanabilir.
Bununla birlikte birçok yerel otorite, kütüphane
sağlayıcılığı gibi yasal zorunluluklardan ayrı olarak farklı rekreasyon
hizmetleri sunmaktadır.
Diğer yandan belirtilen hizmetler; kimi zaman bedava, kimi
zaman destekle, kimi zaman ise tamamen ticari fiyatlarla sunulmaktadır.
Bu bağlamda sunulan hizmetlerin finansman
kaynakları şu şekilde sınıflandırılabilir;
• Ücret alınabilen hizmetler
• Hükümet destekleri
• Piyangolar gibi kaynaklardan gelen
bağışlar
• Yerel kesilen vergiler
• Yerel yönetimlerin yaptığı borçlanmalar
Sahiplik ve kontrol açısından yerel
yönetimler, o bölgedeki halk tarafından idare edilir.
Politika kararları ve stratejik yönetimle ilgili
kararlar belediye meclisi tarafından alınır.
Yerel yönetimlerin sunduğu rekreatif hizmetlerin
finansman kaynakları; ücret, destekler, bağışlar, vergiler ve borçlanmalar
olarak sıralanabilir.
Ulusal Organizasyonlar
Ulusal
organizasyonlar da kendi içerisinde kamu kuruluşları, hükümet bölümleri ve
diğer hükümet kuruluşları olmak üzere farklı gruplara ayrılabilirler.
Ulusal rekreasyonun içeriği ülkelerin bireysel
karakterlerine bağlıdır.
A.B.D’de çoğu televizyon istasyonları ve hava
yolları özel sektöre ait iken, İngiltere’de demir yolları özel sektör
tarafından işletilmektedir.
Ulusal endüstrilerin hedef ve görevleri ülkeden
ülkeye farklılık göstermektedir.
Bazı durumlarda kamu kuruluşları zarar dahi
etseler kamu hizmetini sunmaya devam etmektedirler.
Bu durumda özel sektör yönetim stillerinin
verimliliğini ve sertliğini görmek mümkün değildir.
Bununla birlikte dünyanın farklı bölgelerinde
kamu şirketleri, verimlilik hedeflerini tutturmak amacıyla özel sektörü yakın
bir biçimde taklit ederler.
Kamu sektöründe yer alan kamu
organizasyonları genellikle aşağıdaki kaynaklarla finanse edilirler
• Vergiler
• Ticaret gelirleri
• Bağışlar
• Yardımlar
Vergi gelirlerine olan bağımlılık; kamu sektöründe yer
alan örgütlerinin, iktidarda bulunan hükümetin değişen önceliklerine
karşı aşırı duyarlı olmaları anlamına gelmektedir.
Aynı şekilde ülkenin ekonomisi genel olarak
sağlıksızsa, bütçe kesintileri de kamu sektörü örgütlerini etkilemektedir.
Bununla birlikte ulusal organizasyonların
sahipliğine ve kontrolüne genel nüfus adına, hükümet sahiptir.
Ancak her örgüt farklı şekilde kontrol
edilebilir;
• Gelişmiş ülkeler genelde ulusal
organizasyonlarına, kendi başına karar alma yetkisi ve ayrı bir tüzel
kişilik verirler.
• Hükümet departmanları bir bakan ya da hükümetin
belirlediği personel tarafından yönetilir.
Faaliyetleri hakkında direk olarak, bir bakan
vasıtasıyla meclis ya da parlamentoya hesap verirler.
Ulusal rekreasyonun içeriği, ülkelerin rekreasyona
verdiği öneme ve ekonomik koşullara bağlı olarak değişmektedir.
Özel Sektör Kuruluşları
Hükümetten bağımsız olan kuruluşlardır.
Özel sektörde faaliyet gösteren organizasyonların
amacı genelde kârı en yükseğe çıkarmaktır.
Tipik özel sektör rekreasyon tesisleri şu
şekilde sıralanabilir
• Sağlık kulüpleri
• Lokantalar,
• Pub
·
Gece kulüpleri,
• Golf alanları
• Sinemalar.
Özel sektör kuruluşları en basit haliyle şahıs
şirketleri, limited şirketler ve anonim şirketler olarak sınıflandırılabilir.
Diğer bir ifadeyle özel sektör, hem küçük ve
orta ölçekli hem de büyük şirketlerden oluşur.
Bu şirketler genellikle şahıs şirketi, LTD ya da
A.Ş. olarak kurulmaktadır.
Bununla birlikte her sınıfın farklı finansman
kaynakları bulunmaktadır.
Şahıs şirketlerinin ve limited şirketlerin
finansman kaynakları şu şekildedir;
• Şirket ortaklarının koydukları sermayeler
• Kârdan ayrılan yedekler
• Banka kredileri
Bu kaynakların yanı sıra Anonim Şirketler borsaya kote
olma ve borç senedi çıkartma hakkına da sahiptirler.
Küçük işletmelerde organizasyon daha doğrudandır.
Şirketin sahibi genelde şirketi yönetir ve
karı maksimize etme dürtüsüyle hareket eder.
Ancak kimi zaman çevresel kaygılar, kendi
hayatına zaman ayırma gibi faktörlerden dolayı bu dürtü ikinci plana
atılabilir.
Anonim şirketlerde ise durum daha karmaşıktır.
Şirket yöneticisi şirketin günlük işlerini idare
ederken yönetim kuruluna bağlı olarak çalışır.
Şirket sahipleri ile şirket yöneticileri birbirinden
ayrılmış konumdadır.
Özel sektör rekreasyon tesisleri; sağlık kulüpleri,
lokantalar, pub ve gece kulüpleri, golf alanları ve sinemalar olarak
sıralanabilir.
Kâr Amacı Gütmeyen Organizasyonlar
Özel sektördeki kar amacı gütmeyen
organizasyonlar, büyüklük ve amaç açısından büyük farklılıklar
gösterebilirler.
Ulusal çaptaki büyük firmalardan ufak ilgi
gruplarına, profesyonel birliklerden yerel kulüp ve birliklere kadar farklı
boyutlarda olabilirler.
Bu gönüllü grupların amacı kar elde etmek
değildir.
Bazı özel ilgilerin, fikirlerin korunmasını, sporun
düzenlenmesini ya da iyi olan şeylerin devam ettirilmesini
amaçlanmaktadır.
Kâr amacı gütmeyen organizasyonlar, aşağıda
belirtilen alanlarda rekreasyonel fırsatlar sunmaktadırlar;
• Azınlık grupları (tarihi ve kültürel
mirasların koruması vb.)
• Kulüpler ve topluluklar (spor kulüpleri,
değerlendirme toplulukları vb.)
• Gençlik organizasyonları (izciler,
rehberler vb.)
Gönüllü organizasyonların amacı kâr elde etmek
değildir ve tarihi ve kültürel mirasın korunması gibi konularda rekreasyonel
fırsatlar sunmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder